مذاکره روسیه و ترکیه در مورد فروش سامانه‌های اس-۴۰۰

کاخ کرملین تایید کرده که روسای جمهوری روسیه و ترکیه در مورد فروش سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ گفتگو کرده‌اند و طرفین مذاکرات پیرامون جزییات این همکاری نظامی را ادامه خواهند داد.

روزنامه «ایزوستیا» چاپ مسکو، امروز خبر داد، در جریان مذاکرات اخیر "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه و "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه در مسکو، طرفین امکان فروش سامانه های دفاع ضدهوایی اس-400 روسی به ترکیه را بررسی کردند. رهبران دو کشور نسبت به تحقق این همکاری ابراز علاقه مندی نمودند.

"دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در گفتگو با این روزنامه، این مسئله را تایید کرده و گفت: «طرف ترکیه ای علاقه مندی خود برای خرید موشکهای اس-400 را اعلام کرده و به امکان بسته شدن چنین قراردادی چشم دوخته است. طرف روسی هم مخالفتی با همکاریهای دو کشور در این عرصه ندارد. بدین ترتیب مقامات دو کشور در آینده نیز مذاکرات خود در این زمینه را ادامه خواهند داد.»

"سرگئی شایگو" وزیر دفاع روسیه نیز در گفتگو با «ایزوستیا» اعلام کرد که موضوع فروش سامانه های دفاع ضدهوایی اس-400 به طرف ترک در جریان مذاکرات مسکو بررسی شده است. فعلا مقامات آنکارا در حال بررسی هستند که کدامیک از تجهیزات این سامانه می تواند به ترکیه تحویل داده شود. اگر مذاکرات در این خصوص به نتیجه برسد، وزارت دفاع دو کشور موضوع سفارش این تسلیحات تدافعی مدرن را با جزییات کامل آن بررسی خواهند کرد.   

کارشناسان یادآور شده اند که در صورت موفقیت ادامه مذاکرات مقامات ترکیه و روسیه در این رابطه، این نخستین بار خواهد بود که یک قرارداد بزرگ در زمینه همکاریهای نظامی-فنی بین دو کشور منعقد می شود.  

"روسلان پوخوف" مدیر مرکز تجزیه و تحلیل راهبردی و فناوری معتقد است: «این ابتکارعمل از لحاظ سیاسی یک ارسال علامت بسیار مشخص برای آمریکا و ناتو بشمار می رود که اگر برای ترکیه احترام لازم را قائل نباشند، این کشور روابط خود را با روسیه مستحکم خواهد کرد. خرید تسلیحات نظامی همیشه برای اهداف نظامی صورت نمی گیرد و در برخی مواقع مقاصد سیاسی در آن وجود دارد.»

این کارشناس همچنین یادآور شد: «در این مورد باید گفت که خرید این سامانه های موشکی توان دفاعی ترکیه را نیز افزایش خواهد داد. در حال حاضر در نیروهای مسلح این کشور سامانه‌های دفاع ضدهوایی نسبتا قدیمی وجود دارد و خرید یکی از جدیدترین انواع سامانه های موشکی با هدف دستیابی به فناوریهای مدرن نظامی صورت می گیرد.»

مجموعه سامانه های دفاع ضدهوایی روسی اکنون فقط در ارتش یکی از کشورهای عضو ناتو وجود دارد و آن یونان است که از روسیه سامانه های موشکی اس-300 خریداری کرده است. ابتدا قبرس قصد خرید این سامانه را داشت، ولی بعد از اعتراض شدید دولت ترکیه، توافق شد که این سامانه ها در نیروهای مسلح ارتش یونان مستقر شوند.