عقب‌گرد  نفوذ ایران در منطقه اولویت اول آمریکا

بهادر اکومار سفیر سابق هند در ترکیه و ازبکستان تصریح کرد که هدف اصلی آمریکا در خاورمیانه آزادی سوریه و شکست داعش نبوده بلکه مهار ایران است.

وی افزود: به نظر می‌رسد آمریکا در جستجوی ائتلاف ضد تروریست در سوریه برای مقابله با داعش و با یک شیوه هماهنگ نیست. سوالی که مطرح می‌شود این است که اولویت اول آمریکا شکست داعش در منطقه سوریه است یا مهار ایران؟

بهادر اکومار گفت: در ارزیابی آمریکا، عقب‌گرد نفوذ ایران در عراق، سوریه و لبنان به خواسته جدی متحدان منطقه (اسرائیل، عربستان) تبدیل شده است. بنابراین این عقب‌گرد موجب تسلط کامل آمریکا در خاورمیانه است.

وی به نقل از ژنرال جوزف ووتل اظهار داشت: ایران مسئولیت سرپا نگه داشتن دولت سوریه را برعهده دارد.

سفیر سابق هند در ترکیه و ازبکستان بیان کرد: با توجه به درگیری‌های منطقه، آمریکا تمایلی برای پیوستن آشکار به روسیه و دیگر نیروهای درگیر با داعش را ندارد بلکه موضع ضد و نقیضی علیه گروه‌های افراط‌گرایان دارد.

وی مدعی شد که آمریکا باید از خلیفه حفتر حمایت کند. حفتر تنها شخصتی است که در چشم‌انداز بی‌نظمی‌های لیبی با پیروزی بر گروه‌های تروریستی موجب ایجاد ثبات نسبی در این کشور شده است.

وی ادامه داد: در عوض ما شاهد کاهش شدت مداخله غرب و حمایت پنهانی از شبه‌نظامیان در بنغازی برای به عقب راندن حفتر نسبت به دوره اوباما هستیم.

بهادر اکومار خاطرنشان کرد: اگر عقب‌گرد  نفوذ ایران در منطقه اولویت اول آمریکا در سوریه باشد، وقتی بحث لیبی مطرح می‌شود به نظر می‌رسد که داستان قدیمی به دست آوردن کنترل منابع وسیع نفتی این کشور وجود دارد.