سوزان رایس: ادعاهای اشتباه کاخ سفید، امنیت ملی آمریکا را به خطر می‌اندازد

 پایگاه اینترنتی واشنگتن‌پست در مقاله‌ای به قلم سوزان رایس، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا، نوشت: آژانس اطلاعاتی انگلیس موسوم به جی سی اچ کیو (GCHQ) هفته گذشته، در اقدامی بی‌سابقه ادعای دولت ترامپ را مبنی بر اینکه لندن در طول انتخابات ریاست جمهوری 2016 از تیم وی جاسوسی کرده است،  رد کرد و آن را «مضحک» دانست. روز دوشنبه، جیمز کومی، رئیس اف بی آی، به وضوح شهادت داد که «هیچ اطلاعاتی که اتهامات رئیس جمهور ترامپ مبنی بر استراق سمع دولت باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین، را تایید کند»، در اختیار ندارد. این ادعاهای اشتباهات کاخ سفید بخشی از یک الگوی رفتاری آزاردهنده است که امنیت ملی آمریکا را به شکلی جدی تهدید می‌کنند.

 

وی مدعی شد:‌ رهبری بی‌رقیب آمریکا بر پایه قدرت نظامی، اقتصادی و ایدئولوژیک است. قدرت ما همچنین بر پایه ثبات و خردگرایی بر اساس حقایق است. برای رهبری موثر بر جهان، آمریکا باید از احترام و صداقت حمایت کند. 

 

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا افزود: وقتی که کاخ سفید تعمداً این مسائل را نادیده می‌گیرد و به شکلی دنباله‌دار حقایق را وارونه می‌کند، در نتیجه رهبری آمریکا بر جهان در میان دوستان و دشمنان با خطر مواجه می‌شود.

 

رایس در ادامه یادداشت خود نوشت: آمریکا این توانایی را دارد تا کشورهای دیگر را برای تحقق هدف‌هایش دور هم جمع کند. برای به اجماع رساندن و متقاعد کردن کشورهای جهان به منظور اجرای اهداف‌مان، ملت‌های دیگر باید ارزش حقایق و جدیت های ما را بپذیرند. در برخی موارد، درخواست‌های ما برای ملت های دیگر سخت و هزینه‌بردار است. در نتیجه، فقط زمانی همراه ما خواهند شد که آن را مشروع و معقول بیابند. بنابراین، اگر ایران تعهدات خود را در توافق هسته‌ای اجرا نکرد، آمریکا باید بسیار تلاش کند تا سایر کشورها را متقاعد کند تا تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را باز گردانند.

 

متحدان ما چندین دهه‌ها به تعهدات ما اعتماد کرده‌اند؛ زیرا به آن‌ها عمل کرده‌ایم. حال اگر زمانی فرا رسد که اظهارات آمریکا مرتباً اشتباه باشد، متحدان ما دیگر به تعهدات خود عمل نمی کنند و دیگر به ما متکی نخواهند بود و به سراغ دشمنان سنتی خود خواهند رفت تا روابط را بهبود ببخشند. این امر با سیاست‌های دوگانه آمریکا تشدید خواهد شد.

 

دوستان ما باید به حرف‌های رئیس جمهور آمریکا اعتماد داشته باشند. برای مثال زمانی که ادوارد اسنودن سال 2013 میلادی مسئله استراق سمع از رهبران آلمان، فرانسه، برزیل و سایر کشورها را افشا کرد، آمریکا در روابط دو جانبه با بحران روبرو شد. ترمیم روابط از واجبات بود، اوباما آن‌ها را متقاعد کرد که وی از این امر مطلع نبوده است و به آن‌ها اطمینان داد که این اتفاق دیگر تکرار نخواهد شد.

 

دشمنان ما نیات، محدودیت‌ها و جاه‌طلبی‌های ما را زیر نظر دارند. وقتی دشمنانمان نتوانند بین گفته‌ها و عمل ما تمایز قائل شوند و درستی آن را متوجه شوند، ریسک تنش و برخورد زیاد خواهد شد. 

 

در نهایت، سخنان و رفتارهای ضد و نقیض دولت آمریکا تنها سبب ناامیدی مردم جهان نخواهد شد، بلکه مردم آمریکا نیز سرخورده خواهند شد وقتی که در خصوص کنترل کشور دچار شک و تردید شوند.

 

رایس در انتهای یادداشت خود نوشت: هنوز فرصت هست تا این نواقص را جبران کرد. کاخ سفید باید به سنت راست‌گویی بازگردد. اگر این گونه نشود، امنیت ملی آمریکا آسیب خواهد دید.