سفر «ترزا می» به عربستان جنجالی شد

 در ۲ سال گذشته و به ویژه بعد از حساس شدن گروه های حقوق بشری درباره جنایات عربستان سعودی در یمن هرگاه که برنامه ای برای دیدار مقامات عربستانی و انگلیسی وجود داشت خبرهای متعددی درباره تحقیقات بخش های مختلف در بریتانیا از مجلس عوام گرفته تا اسکاتلندیارد منتشر شده و حتی اعلام می شد که مجلس عوام از دولت می خواهد تا صادرات سلاح به عربستان را با توجه به جنایات انجام شده در یمن متوقف کند اما حقیقت آن بود که این خبرها برای ساکت کردن گروه های حقوق بشری منتشر می شدند.

اکنون و در آستانه سفر ترزا می نخست وزیر انگلیس به عربستان، روزنامه گاردین خبری را درباره تحقیقات پلیس انگلیس درباره جنایات جنگی عربستان سعودی در یمن منتشر کرده است.

گاردین در گزارشی نوشت: پلیس انگلیس تحقیقاتی را انجام می‌دهد تا جنایات جنگی عربستان در یمن را بررسی کند. این روزنامه ادامه داد: چنین تحقیقاتی از سوی پلیس انگلیس می‌تواند به روابط دیپلماتیک لندن و ریاض آسیب بزند.

این وضعیت در حالی است که چندی پیش ایندیپندنت در مقاله ای به قلم «راشا محمد» نوشت: دولت انگلیس ۱۰ برابر میزانی که به یمن کمک کرده، به عربستان سعودی سلاح فروخته است. همانند همین اقدام را نیز ایالات متحده در زمان دولت اوباما انجام داده است. دولت جدید آمریکا نیز در ماه گذشته اعلام کرد: توافق ۳۰۰ میلیون دلاری برای فروش موشک های هدایت شونده را که در دوره اوباما متوقف شد، از سر خواهد گرفت.

در حالی که در یمن، بازارهای شلوغ و مملوء از جمعیت به خرابه و مکانی متروکه تبدیل شده، بازار جهانی فروش سلاح در آمریکا و انگلیس به خاطر جنگ در یمن بسیار شلوغ و پر رونق است. در دو سال گذشته این دو کشور میلیاردها دلار سلاح به عربستان سعودی برای حمله به یمن فروخته اند، سلاح هایی که بازارها و دیگر مناطق تجاری و مسکونی یمن را با خاک یکسان کرده اند.

تحلیلگر ایندیپندنت نوشت: بر اثر این بمباران ها و بر اساس آنچه خود من به عنوان شاهد عینی در یمن دیده ام، بسیاری از مردم، عزیزان خود را از دست داده اند و تمامی زندگی آنها به نابودی کشیده شده است.

اکنون این کشور به بحران انسانی رسیده است و ۱۸ میلیون نفر از مردم آن نیازمند کمک های بشردوستانه هستند.

در این راستا، انگلیس و آمریکا حدود ۳۷۱/۵ میلیون پوند به یمن کمک کرده اند. اما به موازات آن تقریبا تمامی سلاح های استفاده شده در جنگ را برای عربستان فراهم آورده اند. از زمان شروع جنگ در ماه مارس ۲۰۱۵، انگلیس ۱۹۴ مجوز صادرات سلاح به عربستان سعودی به ارزش ۳/۳ میلیارد پوند را صادر کرده است (یعنی ۱۰ برابر بیشتر از مجموع کمک های بشر دوستانه ایالات متحده آمریکا و انگلیس برای مردم یمن).