پاسخ جالب ولید المعلم به اتهامات شیمیایی

 «ولید المعلم» وزیر امور خارجه سوریه امروز پنجشنبه در کنفرانسی خبری به سؤالات خبرنگاران در خصوص جدیدترین مسائل مربوط به بحران سوریه پاسخ داد.

اتهام دولت‌های غربی به ارتش سوریه درباره استفاده از سلاح شیمیایی، مهم‌ترین موضوعی بود که خبرنگاران و المعلم درباره آن سخن گفتند. 

ولید المعلم در توضیح چرایی آغاز موج تبلیغاتی و خبری علیه سوریه با بهانه اتهامات شیمیایی گفت «آنچه اکنون (برای ما) سوال است این است که چرا در چنین زمانی این تبلیغات ظالمانه علیه سوریه آغاز شده است.

وزیر خارجه سوریه پاسخ داد: در جریان هستید که ارتش و نیروهای مسلح و وزارت خارجه سوریه بیانیه دادند و در نامه به شورای امنیت و سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی، استفاده نیروهای سوری از سلاح شیمیایی در گذشته، حال و آینده را قاطعانه تکذیب کردند و ما نیز استفاده از این سلاح‌ها را محکوم می‌کنیم. 

ولید المعلم توضیح داد: سوریه به سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی پیوست و بیانیه‌های متعددی در این خصوص منتشر کرد و این سازمان نیز در میانه سال 2016 دقت این بیانیه‌ها [در خصوص نابودی سلاح‌ شیمیایی سوریه] را تأیید کرد. سوال این است که چرا الان چنین هجمه ظالمانه‌ای در هفته‌های اخیر علیه سوریه آغاز شده در حالی که اخیرا تروریست‌ها در جوبر [در ریف دمشق] و ریف حماة شمالی، حملاتی را آغاز کرده‌اند؟

المعلم گفت: پیش از پنجمین دور مذاکرات در ژنو نیز تروریست‌ها در جوبر و ریف حماة حملات نظامی را آغاز کردند و هیأت [معارضان] ریاض نیز یک خواسته داشت و آن تسلیم کامل حکومت بود و وقتی این تلاش‌ها شکست خورد به دروغ گفتند که ارتش سوریه در خان شیخون سلاح شیمیایی استفاده کرده است. 

وزیر خارجه سوریه پاسخ قابل توجهی به اتهامات شیمیایی داد و گفت: آغاز کمپین تبلیغات [درباره حملات شیمیایی کذایی] از ساعت 6 صبح [از جانب مخالفان] آغاز شد در حالی که اولین حمله هوایی ارتش سوریه که یک انبار حاوی مهمات تروریست‌های جبهة النصره هدف گرفت، ساعت 11 صبح انجام شد در حالی که در آن انبار سلاح شیمیایی بوده است. 

ولید المعلم گفت: بار دیگر تأکید می‌کنم که ارتش عربی سوریه از این نوع سلاح‌ها علیه تروریست‌هایی که مردم سوریه را هدف گرفته‌اند استفاده نکرده و هرگز استفاده نخواهد کرد... کسی که از آنچه در جریان است سود اصلی را می‌برد، اسرائیل است و عجیب این است که چیزی نمانده که (بنیامین) نیتانیاهو (نخست‌وزیر اسرائیل) برای خان شیخون اشک تمساح بریزد. 

وزیر خارجه سوریه ادامه داد: از اظهارات روز گذشته نماینده آمریکا در شورای امنیت تعجب میکنیم که گفت اطلاعاتی در اختیار ندارد، و با این وجود سوریه را متهم میکند.

وی ضمن محکوم کردن استفاده از سلاح شیمیایی، تصریح کرد: زمانی که استفاده از سلاح شیمیایی را محکوم میکنیم، در واقع همه کسانی را محکوم میکنیم که از آن استفاده میکنند... ما با طرف روس هماهنگی مداومی داریم تا ببینیم این موضوع به کجا خواهد رسید.

المعلم با اشاره به اینکه نماینده روسیه پیشنهادی درباره تشکیل کمیته بازرسی بی طرف و گسترده مطرح کرده است، اظهار داشت: از کمیته های بازرسی که آمده اند تجربه خوبی نداریم... آنان با نمونه های مشخصی از دمشق و خارج میشوند و در مرکز کار خودشان تغییر میکنند.

وزیر خارجه سوریه با اشاره به نقش واضح ترکیه و قطر در حملات جوبر و ریف حماه، تصریح کرد: اکنون [این کشورها] این مسئله را در ریف ادلب تکرار میکنند و هدفشان از بین بردن روند سیاسی است؛ زیرا از نظر سیاسی و نظامی شکست خورده اند.

وی با بیان این مطلب افزود: دمشق مواضع و اصول خود را تغییر نمیدهد؛ چه در تداوم مبارزه با تروریسم باشد یا در دستیابی به راهکار سیاسی که ملت سوریه از آن رضایت داشته باشند... ما برای حضور در نشست آستانه جدی هستیم؛ زیرا توقف خونریزی در سوریه برایمان مهم است.

المعلم ادامه داد: باید به ما تضمین داده شود که هر کمیته بازرسی، سیاسی کاری شده نیست و اینکه از نظر جغرافیایی گسترده باشد و از دمشق آغاز [به کار] کند و نه از ترکیه.

وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: «آنچه در «الطبقه و الرقه» و [در خصوص] تهدید سد فرات رخ میدهد، تجاوز به سوریه است. سوال اینجاست: تا زمانی که غرب، ابزارهایی در خاک سوریه داشته باشد که تعلیمات آن را اجرایی میکند، چرا خودشان قصد دارند این مأموریت را انجام دهند... این حمله [تبلیغاتی] اهدافی دارد شاید تغییر موضع ترامپ باشد یا اعمال فشار به روسیه یا دمشق».

وی در ادامه خاطر نشان کرد، دمشق، اطلاعاتی را درباره چگونگی انتقال مواد شیمیایی از عراق و ترکیه به سوریه در اختیار سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی قرار خواهد داد، اما تحقیق درباره استفاده از این مواد، بر عهده این سازمان است.

المعلم در پایان تأکید کرد: ما از آتش بس استقبال میکنیم و این مسئله فقط شعار نیست، بلکه تعهداتی بر آن مترتب است از جمله جدا کردن گروهها [ی معارض] امضا کننده این توافق از داعش و النصره.