عطوان: حمله آمریکا موجب سقوط اسد نمی‌شود

عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه در مقاله خود با اشاره به حمله موشکی آمریکا به پایگاه الشعیرات نوشت: این حمله از پیش طراحی شده بود.

به گفته وی، حمله هوایی آمریکا به فرودگاه نظامی الشعیرات با استفاده از موشک‌های تام هاوک غیر منتظره نبود؛ زیرا غلو و صف آرایی و اقدامات تحریک آمیز دو روز پیش از این حمله با محور قرار دادن جنایت خان شیخون حاکی از این بود که این حمله در راه است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز گفته بود که گزینه‌های انتقام جویانه از جمله گزینه نظامی را بررسی می‌کند.

در این میان دولت آمریکا حکم خود را صادر کرد و از همان لحظات نخست حمله خان شیخون دولت سوریه را به ارتکاب جنایت شیمیایی متهم کرد بدون اینکه منتظر تحقیق بین المللی شفاف و بی طرفانه شود که این مهر تاییدی بر این نظریه است که نقشه‌های دشمن پیش از جنایت خان شیخون طراحی شده بود و این جنایت به عنوان پوششی برای حمله به الشعیرات بهره برداری شد.

بهانه‌های ساختگی و دروغین در حملات آمریکایی

این تجاوز آمریکا یادآور موارد مشابه در عراق و لیبی و نیز یمن است که با دستاویزهایی صورت گرفت که بعدها مشخص شد ساختگی و دروغین بوده است و به هیچ مجوز بین المللی مستند نیست و هدف از آن بازیافتن «عظمت» آمریکا و قدرت نمایی رئیس جمهور جدید این کشور از طریق حمله به یک کشور ضعیف است که جنگ آن را از هم پاشیده است.

آمریکا در زمینه حقوق بشر حرفی برای گفتن ندارد

عطوان تاکید کرد، سخن از انسانیت و حقوق بشر از کشوری مانند آمریکا که دست کم به چهار کشور عربی حمله و آن را به کشورهای شکست خورده و از هم پاشیده و گرفتار جنگ خونین و تروریسم تبدیل کرده است، قابل قبول نیست، زیرا آمریکا کشوری است که مرتکب جنایتی شده است که جان بیش از یک میلیون عراقی و یکصد هزار تبعه لیبی را گرفت و علاوه بر این با حمایت مالی و تسلیحاتی و نیز آموزش نظامی در کشتار بیش از 300 هزار سوری سهیم است از همین رو باید آخرین کشوری باشد که از انسانیت صحبت کند.

آغاز جنگ منطقه‌ای و بین المللی

تجاوز آمریکا به سوریه می‌تواند به «بهمنی» تبدیل شود که منطقه عربی  را در جنگ‌های منطقه‌ای و یا حتی بین المللی غرق کند، این در حالی است که رئیس جمهور روسیه قاطعانه این تجاوز را محکوم کرد و وزیر خارجه او نیز گفت، این حمله از قبل آماده شده بود و در راستای تقویت جایگاه گروههای تروریستی مسلح صورت گرفت.

افزایش احتمال جنگ های خونین

به عقیده عطوان، حمله آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه، تمام برگه ها را به هم می زند و بحران سوریه را به خانه اول باز می‌گرداند و علاوه بر این همه تلاش‌های مرتبط با تحقق  صلح و ابتکار عمل در این خصوص را نابود می سازد و احتمال جنگ و رویارویی های خونین و گسترده را افزایش می دهد.

در این میان باید گفت، این تجاوز آمریکا موجب سرنگونی نظام حاکم سوریه نمی شود و جای تاسف است که عربستان اولین کشوری بود که از این تجاوز استقبال کرد و سپس اسرائیل و ترکیه نیز به ریاض ملحق شدند که البته عجیب نیست زیرا هر سه یک نقطه مشترک دارند و آن تجاوز به همسایگان خود است به این ترتیب که عربستان یمن را هدف حمله قرار داده است و ترکیه نیز عملیات موسوم به سپر فرات را در عراق به راه انداخت و اسرائیل نیز به غزه و لبنان وسوریه حمله کرده است.

منطقه عربی پس از تجاوز آمریکا به پایگاه الشعیرات در سوریه در دهانه آتشفشان قرار گرفته و در انتظار جرقه‌ای است که انفجاری بزرگ را رقم می زند و قربانیان آن عرب ها و مسلمانان و از بین رفتن امنیت و ثبات و نسل های آینده آن است؛ نسل هایی که چیزی جز خون و فقر و گرسنگی نخواهند دید.

اکنون باید کسانی که در جبهه  تجاوز و دشمنی قرار گرفته اند از کسانی که در جبهه رویارویی با آن قرار دارند، از هم جدا کرد و همانطور که در تجاوز علیه عراق و لیبی و یمن در کنار ملت های آنان قرار گرفتیم اکنون نیز در موضع گیری آشکار در کنار سوریه هستیم.