پیش بینی اقدام بعدی ترامپ در سوریه

اقدام آمریکا علیه یک پایگاه در سوریه هرچند از لحاظ نمادین بسیار قابل توجه است اما تاثیر خاصی بر وضعیت جنگ داخلی سوریه در بلند مدت نخواهد داشت. حملات موشکی بیشتر در راستای ارسال پیام صورت می‌گیرند اما تغییری استراتژیک به همراه نخواهند داشت.

تاثیر اصلی حمله موشکی بیشتر از آنچه بر روی زمین باید باشد بر نوع انتظارات متحدان و همچنین دشمنان آمریکا از نقش آتی این کشور در سوریه است. برخی معقتدند که ترامپ با این کار به دنبال کسب اعتبار برای خود در برابر تصمیم سال 2013 اوباما در عدم حمله به سوریه بود. اما باید به این نکته توجه داشت که حمله موشکی می‌تواند عاملی برای گرفتار شدن در جنگی گسترده باشد؛ تفاقی که اوباما از آن هراس داشت.

مخالفت با اقدام نظامی در سوریه یکی از شعارهای تبلیغاتی ترامپ پیش از انتخابات بود و حتی در سال 2013 نیز در توییت‌های خود بارها از اوباما خواسته بود تا از بمباران سوریه ممانعت کند. این راهبرد ترامپ در قبال خاورمیانه بر خلاف نظرات جمهوریخواهان در داخل و رژیم صهیونیستی و عربستان در خارج از این کشور بود. با توجه به اقدام اخیر ترامپ به نظر می‌رسد وی کاملا با سیاست خارجی  جمهوریخواهان همراه شده است.

ترامپ اکنون می‌تواند از گزینه حمله موشکی برای مجازات دولت سوریه استفاده کند. واکنش روسیه نیز می‌تواند در این بین مهم باشد و باعث تشدید تنش با ترامپ و یا عقب‌نشینی وی شود. کاهش نقش حمایتی ایران و روسیه در مقابله با داعش در سوریه و عراق نیز می‌تواند تهدیدی برای نظامیان آمریکایی حاضر در این مناطق شود. فشار کشورهای منطقه برای ورود نظامی آمریکا و بی تجربه بودن ترامپ و تیمش می‌تواند به سادگی تشدید تنش را به همراه داشته باشد.