تام کاتن از تجاوز آمریکا به سوریه دفاع کرد

تام کاتن، سناتور جمهوری‌‎خواه آمریکایی، روز شنبه گفت تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای حمله به سوریه در واکنش به حمله شیمیایی در این کشور، وجهه آمریکا در جهان را که به شدت تخریب شده بود، ترمیم کرد.

 

وی در مطلبی در نیویورک‌تایمز نوشت به سختی می توان گفت ناتوانی باراک اوباما در حفظ خط قرمز استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه، جایگاه آمریکا را تا چه میزان تضعیف کرد.

 

این سناتور جمهوری‌‎خواه افزود: من در آن زمان یکی از معدود جمهوری‌خواهانی بودم که از حمله به سوریه حمایت کردم؛ چرا که از برخی از رهبران جهان می‌شنیدم که درباره تعهدت امنیتی آمریکا تردید دارند.

 

کاتن گفت این بسیار بد بود که در دوران ریاست جمهوری اوباما حتی متحدان نزدیک آمریکا در اروپا و آسیا، درباره تعهد واشنگتن به دفاع از منافع مشترک، به دیده تردید می نگریستند.

 

وی در ادامه مدعی شد اوباما از حمله به سوریه صرفنظر کرد؛ چرا که به دنبال توافق هسته‌ای با ایران بود که متحد نزدیک سوریه به شمار می‌رود.

 

در مقابل، به گفته این عضو جمهوری‌خواه کنگره، حمله سریع ترامپ به سوریه نشان داد که آمریکا آماده استفاده از گزینه نظامی است، اقدامی که می‌تواند تلاش‌های دیپلماتیک این کشور را نیز تقویت کند.

 

وی در ادامه نوشت تهدید به استفاده از نیروی نظامی و استفاده از آن در صورت لزوم، بنیاد اساسی برای دیپلماسی موثر است. بی‌اعتباری اوباما یکی از دلایل انزوای آمریکا در زمانی بود که روسیه و ایران در کنفرانس صلح سوریه دست بالا را داشتند.