حمایت از داعش و النصره؛ انگیزه اصلی آمریکا برای حمله به سوریه

 «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه تجاوز اخیر آمریکا به پایگاه هوایی «شعیرات» در استان حمص را محکوم و آن را ضربه ای توصیف کرد که وجهه دولت جدید آمریکا را خدشه دار میکند.

مقداد با تأکید بر اینکه این تجاوز با همه وعده های انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تناقض دارد، تصریح کرد که تظاهرات ضد این تجاوز در نیویورک نشان داد که افکار عمومی آمریکا از سیاستهای متجاوزانه دولت ترامپ استقبال نمیکنند.

وی در گفتگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» با اشاره به اینکه رهبران آمریکا هیچ اعتباری ندارند و نباید به تبلیغات انتخاباتی آنان هیچ توجهی کرد، گفت: حمله آمریکا به فرودگاه شعیرات مدتی پس از تغییرات مواضع سیاسی آمریکا صورت گرفت که نشانگر اختلافات داخلی آمریکا در سطح مدیریتی و مردمی است و پیامی برای همه جهان در راستای تقویت هژمونی آمریکا در عرصه بین الملل است.

معاون وزیر خارجه سوریه با اشاره به عدم تغییر راهبردهای آمریکا با وجود تغییر دولتها در این کشور، خاطر نشان کرد که حمله به سوریه را نمیتوان با سلاح شیمیایی نزد دمشق توجیه کرد و آمریکا و روسیه و کشورهای اروپایی به خوبی میدانند که سوریه هیچ سلاح شیمیایی ندارد.

وی درباره واکنش روسیه نیز اظهار داشت: روسیه با وجود نظامیان روس حاضر در این پایگاه، عقلانی رفتار کرد... روسیه همیشه در تلاش است سیاست مبتنی بر آرامش و خویشتن داری را در پیش گیرد؛ زیرا هر سیاست دیگری به فاجعه بشری منجر خواهد شد و نه سوریه و نه روسیه خواهان آن نیستند.

مقداد با تأکید بر اینکه آمریکا هیچ منفعتی در سوریه ندارد، اعلام کرد که حمله آمریکا فقط برای حمایت از تروریستها بود و «منافع [آمریکا] منافع حمایت از تروریسم و گروههای تروریستی است؛ زیرا داعش و جبهه النصره بیش از هر طرف دیگری از تجاوز آمریکا خرسند بودند. در حالی که رئیس جمهور منتخب آمریکا اخیرا اعلام کرد که با داعش مبارزه خواهد کرد، میبینیم که با ارتش سوریه ای میجنگد که در برابر داعش و سایر گروههای تروریستی ایستاده است».

این مسئول سوری با اشاره به لزوم هماهنگی بیشتر میان ارتش سوریه و عراق در زمینه مباره با تروریسم، تأکید کرد که دمشق و بغداد نیازمند همکاری بیشتری نیز هستند و مبارزه با داعش در دو کشور، مبارزه با یک دشمن است.