بازتاب گسترده بیانیه مشترک ایران و روسیه در هشدار به آمریکا

صدور بیانیه مشترک ایران و روسیه در هشدار به آمریکا، از سوی خبرگزاریها، نشریات و همچنین تارنماهای ایتالیایی بازتاب داشت.

 

در این گزارشات با مضامین نسبتأ مشابه آمده است که مرکز عملیات مشترک ایران، روسیه، حزب‌الله و دیگر هم پیمانان با صدور بیانیه مشترکی اعلام کرده است که « ایالات متحده آمریکا با تهاجم به سوریه، از خط قرمز عبور کرده است. از این پس به هر تهاجمی از سوی هر طرفی، پاسخ خواهیم داد.» 

 

در این بیانیه همچنین از حضور آمریکا در شمال سوریه به عنوان " اشغال" آن منطقه یاد شده است. در این گزارشات همچنین آمده که همزمان با صدور بیانیه، روسای جمهور روسیه و ایران در یک مکالمه تلفنی حمله آمریکا به سوریه را محکوم کرده و آن را مغایر با قوانین بین‌المللی توصیف کرده اند. 

 

دو رئیس جمهور همچنین خواستار انجام یک بررسی بین المللی در ارتباط با حمله شیمیایی در ادلب شده اند. تماس تلفنی حسن روحانی با بشار اسد نیز بازتاب داشته است و به گزارش رسانه های ایتالیایی، رئیس جمهوری اسلامی ایران حمله هوایی آمریکا را "نقض آشکار حاکمیت ارضی سوریه" توصیف کرده و اسد نیز به نوبه خود آمریکا را به حمایت از گروههای تروریستی در کشورش متهم کرده است. 

 

رسانه های گروهی ایتالیا همچنین اظهارات مقام معظم رهبری در ارتباط با حمله آمریکا به سوریه را منعکس کرده اند. بر اساس این گزارشات، رهبر جمهوری اسلامی ایران حمله آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه را "خطایی راهبردی" توصیف کرد. آیت اله خامنه ای گفت که آمریکاییها با این اقدام که " تکرار خطای گذشتگان آنهاست" در حقیقت گروههای تروریستی را تقویت می کنند و مخاطرات این گروهها در آینده متوجه خود آمریکاییها خواهد شد.