افشاگری جاسوسان انگلیسی از ارتباط میان تیم ترامپ و روسیه

 منابع موثق در کنگره آمریکا و همچنین سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و اروپا به خبرگزاری سی اِن اِن گزارش دادند که سازمانهای اطلاعاتی انگلیس و سایر کشورهای اروپایی نخستین سازمانهایی بودند که ارتباطات برقرار شده میان اعضای تیم انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با مقامات روسیه و سایر شخصیتهای روسی را مورد رهگیری قرار دادند و سپس اطلاعات این تماسها را به همتایان آمریکایی خود ارائه نمودند.

این ارتباطات زمانی کشف شد که روند تجسس و نظارت معمول بر مقامات روسیه و سایر شخصیتهای روسی معروف در نزد سازمانهای اطلاعاتی غرب، در دست انجام بود.

سازمانهای اطلاعاتی انگلیس و اروپا از جمله «ستاد ارتباطات دولت انگلیس»- که مسئول نظارت بر اطلاعات و حفاظت اطلاعات در این کشور است- فعالانه اعضای تیم انتخاباتی دونالد ترامپ را هدف فعالیتهای جاسوسی خود قرار نداده بودند، بلکه اطلاعات مربوط به این تماسها را طی فرآیندی که اصطلاحاً «گردآوری تصادفی» خوانده می شود، بدست آورد.

شایان ذکر است که سازمان اطلاعاتی اروپا ظرف چندین ماه شماری از تماسها میان اعضای تیم ترامپ و شخصیتهای روسی را کشف کردند و سپس به سازمانهای اطلاعاتی آمریکا ارائه نمودند.

گفتنی است که آمریکا و انگلیس عضو توافقنامه ای موسوم به «پنج چشم» (به همراه کانادا، اتریش و نیوزلند) هستند که اشتراک گذاری آزاد حوزه وسیعی از اطلاعات میان کشورهای عضو را الزامی می نماید.

این احتمال وجود دارد که این تماسها به عنوان بخشی از تحقیقات کمیته اطلاعاتی مجلس سنا پیرامون تلاش و اقدامات روسیه برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا مورد موشکافی و بررسی قرار گیرند.