اسپایسر: آمریکا در دوره ترامپ امن‌تر خواهد بود!

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به بالا گرفتن تنش‌ها با کره شمالی گفت طرح‌های نظامی احتمالی برای هر سناریو احتمالی در سراسر جهان در نظر گرفته شده است. وی با اشاره به سفر مایک پنس به شرق آسیا گفت: معاون رئیس جمهور این پیام را از جانب رئیس جمهور ترامپ به مردم کره جنوبی داد که بر اساس آن حتی در این زمانه دشوار آمریکا از آنها برای آینده‌ای همراه با آزادی و امنیت دفاع و حمایت میکند و حتی در دوران ریاست جمهوری رئیس جمهور ترامپ اتحاد آهنین ما بیش از پیش قدرتمندتر خواهد شد. کشورهای ما امن‌تر خواهند بود و منطقه آسیا و اقیانوس آرام بیش از پیش در امنیت خواهد بود.

 

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این پرسش که آیا ترامپ در برابر کره شمالی خط قرمزی را در نظر دارد، گفت: ترسیم خطوط قرمز درباره کشورها در گذشته موثر نبوده است، اما اقدامات وی درباره سوریه، نشان داد هر زمانی که مناسب باشد او تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

 

اسپایسر در ادامه افزود: چین باید از نفوذ خود برای فشار بر کره شمالی استفاده کند. معتقدم که در رابطه با موضوع کره شمالی رئیس جمهور (آمریکا) دیدار خوبی با رئیس جمهور چین داشته است. او به طور گسترده درباره روابطی که چین با کره شمالی دارند، صحبت کرده است. ما شاهد آن خواهیم بود که چین نقش فعال‌تری درباره کره شمالی هم در حیطه سیاسی و هم در حیطه اقتصادی ایفا خواهد کرد. آنها می‌توانند از فشار خود برای رسیدن به نتیجه لازم استفاده کنند. معتقدم ما به طور ویژه می توانیم با چین تعامل کنیم تا بتوانیم راهی به جلو در این حیطه پیدا کنیم.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رئیس جمهور آمریکا قصد دارد که اگر قرار باشد از نیروی نظامی درباره کره شمالی استفاده کند به تنهایی این اقدام را انجام دهد و یا اینکه وی احساس می‌کند که کنگره باید در این موضوع مشارکت داشته باشد، گفت: به نظرم او به بند دوم قانون اساسی رجوع خواهد کرد. او در رابطه با آنچه که درباره سوریه انجام داد این موضوع را تضمین کرد که اعضای کنگره در کوتاه‌ترین زمان از این حمله آگاه شوند. او تلاش می‌کند که در سیاست کلی خود این موضوع را دنبال کند. مشورت گسترده‌تر ما با جامعه بین‌المللی خواهد بود. ما تلاش می‌کنیم که کشورهای دیگر فشارهای اقتصادی و سیاسی خود را بر کره شمالی افزایش دهند تا این موضوع به ما کمک کند.

 

سخنگوی کاخ سفید درباره بازنگری در طرح‌های اضطراری برای مقابله با کره شمالی نیز اعلام کرد: اجازه بدهید شفاف باشیم. من تنها می‌توانم به شما بگویم که طرح‌های نظامی احتمالی برای هر سناریو احتمالی در سراسر جهان در نظر گرفته شده است. در اینجا در داخل کشور هم تدابیر لازم برای  هرگونه حملات، بحران آوارگان و امدادرسانی در نظر گرفته شده است. این یک روش نظامی استاندارد است و بنابراین بازنگری در این معیارها اقدامی اشتباه است. این یک معیار عملیاتی استاندارد است که ارتش برنامه لازم را برای هرگونه احتمال داشته باشد. این موضوع در رابطه با کره شمالی و به طور ویژه برای چندین دهه وجود داشته است.

 

اسپایسر در پاسخ به به این پرسش که زمانی که مایک پنس درباره کره شمالی می گوید که شکیبایی راهبردی به پایان رسیده است منظور دقیق وی چیست، گفت: دوران شکیبایی راهبردی مربوط به سیاستی بود که دولت اوباما آن را در رابطه با کره شمالی تصویب کرده بود و منتظر بود که ببیند که چه روی می دهد. معتقدم هم اکنون ما این موضوع را درک کرده ایم که این سیاست یک سیاست معقولانه برای آمریکا نبوده است. این موضوع سبب شده است که ما تلاش‌های خود را چند برابر کنیم. 

 

وی در خصوص گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال وقوع یک جنگ در شبه‌جزیره کره نیز گفت: رئیس جمهور به طور شفاف اعلام کرده است که تمامی گزینه‌ها را برای اینکه ما دست برتر را داشته باشیم از روی میز حذف نمی‌کند.

 

سخنگوی کاخ سفید در ادامه مدعی شد: تصور نمی‌کنم فردی در جهان باشد که معتقد نباشد اقدامات کره شمالی هم تحریک‌آمیز و هم نگران کننده هستند. اقدامات ما در خصوص این کشور مناسب و به جا هستند. 

 

سخنگوی کاخ سفید در ادامه اظهارات خود در پاسخ به این پرسش که آیا پیام‌های توییتری رئیس جمهور آمریکا احتمال درگیری نظامی را نمی‌تواند به همراه داشته باشد، گفت: من اینگونه تصور نمی‌کنم. معتقدم که ما تمامی اقدامات مقتضی و گام‌های معقولانه را برداشته‌ایم.

 

اسپایسر در پاسخ به این پرسش که آیا رئیس جمهور ترامپ قصد دارد که اظهارنامه‌های مالیاتی سال 2016 خود را منتشر کند، گفت: نه شما نمی‌توانید انتظار این موضوع را داشته باشید. به نظرم این موضوع پیشتر تحت پوشش قرار گرفته است. معتقدم که رئیس جمهور درباره پرداخت مالیات و از زمان مبارزات انتخاباتی بسیار شفاف بوده است و زمانی که مردم آمریکا از این موضوع در ماه نوامبر آگاه شدند به وی رای دادند و او را انتخاب کردند.

 

وی در بخشی دیگر از اظهاراتش تاکید کرد: از هرگونه پیش‌داوری درباره نتیجه همه‌پرسی ترکیه تا پیش از انتشار گزارش کمیته ناظران این همه پرسی خودداری می‌کنیم.  ناظران بین‌المللی در سراسر ترکیه حضور داشته اند و ما منتظر می‌مانیم که آنها کار خود را انجام دهند.