ترامپ در نابودی یمن همدست آل‌سعود است

پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی تحت عنوان «‌آیا ترامپ می داند در نابودی یمن همدست سعودی هاست؟» نوشت: شادی و شعف دیپلماتیک بر سر احیای ائتلاف واشنگتن و ریاض این روزها به اوج خود رسیده است. هر دو کشور از احیای این ائتلاف که در دوران ریاست جمهوری اوباما دستخوش مشکل شده بود، ابراز خرسندی می کنند. در این میان دولت ترامپ بر ارزش و اهمیت استراتژیک یک ریاض قدرتمند به عنوان محور تحکیم رابطه تاکید می ورزد. در هر حال این ژست آمریکا، عمیقا در ابعاد نظامی و در تلاش واشنگتن برای مهار نقش منطقه ای ایران ریشه دارد. ولی مقامات آمریکایی به گونه ای خطرناک همه نگرانی ها درباره نقش سعودی ها را در ایجاد  و شکل گیری تروریسم در منطقه - چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم - نادیده می گیرند و تلاش می کنند آن را به نحوی از جلوی چشمان خود دور نگهدارند.  این در حالیست که اغلب کارشناسان، تروریسم را  دست کم به عنوان یک محصول جانبی سیاست‌گذاری‌های عربستان سعودی در ترویج وهابی گری و سلفی گری به منظور مهار نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه توصیف می کنند. 

 

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا درطول سفر دوره‌ای اخیر خود به منطقه خاورمیانه، در پایتخت عربستان سعودی اعلام کرد آمریکا مایل است شاهد یک عربستان قدرتمند باشد و مدعی شد هر جا که ایران در آنجا حضو رداشته باشد، اخلال و بی نظمی وجود دارد. 

 

ماتیس در طول دیدار با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تاکید کرد همکاری‌های نظامی و امنیتی با عربستان، به مثابه ابزاری برای تقویت دوستی استراتژیک میان دو متحد به شمار می رود. 

 

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در تایید سیاست خاورمیانه ای ترامپ درباره ایران ادعا کرد ایران بزرگترین حامی تروریسم دولتی در جهان به شمار می رود و مسئول تشدید مناقشات چندجانبه و تضعیف منافع آمریکا در کشورهایی مانند سوریه، یمن، عراق و لبنان و نیز تداوم حملات ضد اسرائیلی است. وی تاکید کرد یک سیاست فراگیر و منسجم درباره ایران مستلزم آن است که با همه تهدیدات از سوی ایران مقابله شود. 

 

نویسنده این گزارش در ادامه تاکید کرد: همانطوریکه پیشتر نیز در مقاله ای تحت عنوان چرا لازم است آمریکا در برابر وهابیسم سعودی هوشیار و آگاه باشد، نوشته بودم، گرایش عربستان سعودی  به سمت بنیادگرایی سلفی - وهابی گری، پیامدهایی دارد که نمی توان از شعبات سیاسی و مذهبی آن به عنوان فاکتورهای اصلی هموارسازی مسیر اسلام گرایی افراطی و رادیکال غافل ماند. 

 

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا جایی مدعی شده بود در یمن ایران به حمایت از تلاش حوثی ها با تامین سلاح و تجهیزات نظامی و کمکهای مالی و آموزشی ادامه می دهد تا بدین ترتیب مرزهای جنوبی عربستان سعودی را در معرض تهدید قرار دهد.  تا زمانی که آمریکا مبنای سیاست خود را در یمن بر درک صحیح و روشن از شرایط داخلی این کشور قرار ندهد، این دیدگاه مشابه آنچه تیلرسون بیان کرد دیدگاهی سطحی نگرانه و سرسری محسوب می شود که موجب خواهد شد دخالت های آمریکا در جانبداری از سعودی ها در یمن، به گونه ای چشمگیر هم برای مردم یمن و هم آمریکایی ها خطرناک باشد.  

 

در هر حال طی سال‌های متمادی عربستان سعودی یمن را به عنوان حیاط خلوت خود در نظر می گرفت و تلاش می کرد از طریق حمایت از حاکمان یمن در صدد اعمال نفوذ در این کشور برآید و از طرفی مکتب سلفی و وهابی گری را ترویج دهد. 

 

در هر حال دولت ترامپ می خواهد برای مقابله با ایران با سعودی ها همکاری کند. ولی واشنگتن باید با وجود حفظ ائتلاف با سعودی‌ها به فکر پیامدهای این همکاری باشد. در غیر این صورت آمریکا نباید از پیامدهای فاجعه باری که گریبانگیر یمن خواهد شد، شگفت زده شود.