چالش های پیش‌روی «هنیه» در حماس

«اسماعیل هنیه» در حالی شنبه (دیروز) رسما ریاست دفتر سیاسی حماس را بر عهده گرفت که پرونده‌های سنگینی پیش رو دارد.

پرونده آشتی داخلی

اولین این پرونده‌ها و پیچیده‌ترین ‌آنها پرونده آشتی داخلی فلسطینی است که به نقطه صفر بازگشته است و چه بسا اولین پرونده‌ای است که هنیه باید آن را به یک نقطه عطف برساند مخصوصا با اقدامات اخیری که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین علیه نوار غزه انجام داده است.

روابط حماس با طرف‌های مختلف

حماس اخیر تلاش‌های زیادی برای کم کردن از بحران در ورابطش با مصر آغاز کرد که از جمله آنها سفر یک هیأت از این جنبش به مصر بود.

وبگاه «الرساله» به نقل از منابع آگاه نوشت هنیه که غزه را به مقصد دوحه ترک خواهد کرد در مسیرش با مقامات اطلاعات مصر دیدار خواهد کرد و آنها را در جریان سند سیاسی جدید حماس قرار خواهد داد، سندی که در آن هیچ اشاره‌ای به ارتباط حماس با اخوان‌المسلمین نشده است، موضوعی که به اختلافات میان دو طرف دامن میزد.

اما چالش بارز دوم در برابر هنیه در این خصوص، ایجاد حالت توازن (در رابطه با) ایران و عربستان است خصوصا آنکه ریاض هنوز درهای خود را به صور رسمی به روی حماس باز نکرده است و حماس به این موضوع نیاز دارد.

همچنین هنیه به گام‌های عمیق‌تر در سر و سامان دادن به روابط با ایران نیاز دارد، حمایتی که به نظر می‌رسد در مرحله گذشته بسیار جلو رفته است و این نیازی است که حمایت نظامی از حماس آن را تحمیل می‌کند آنهم در زمانی که کشورهای دوست حتی از حمایت انسانی و سیاسی حماس نیز دست برداشته بودند.

مقابله با طرح‌های جدید که کنار زدن آرمان فلسطین را دنبال می‌کنند

از چالش‌های مهم دیگر پیش روی هنیه مقابله با طرح‌های جدید به اسم طرح صلح است خصوصا در سایه شرط‌ها و توطئه‌هایی که دولت جدید آمریکا برای کنار زدن مسأله قرن یعنی «فلسطین»  مطرح کرده است.