تبریک مقامات کشورهای مختلف جهان به ماکرون

الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان، شامگاه یکشنبه پیروزی امانوئل مکرون را در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تبریک گفت.

 

وی در یک پیام توییتری نوشت :«پیروزی ماکرون، نفسی تازه برای فرانسه و اروپا بود؛ اطمینان دارم همکاری‌های دو کشور فرانسه و یونان از این پس بیشتر خواهد شد.»

 

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز روز یکشنبه پیروزی نامزد میانه‌رو و مستقل انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را به وی تبریک گفت. وی در توییتی نوشت:« مردم فرانسه با این انتخاب برای آینده خود سرمایه‌گذاری کردند.»

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای همکاری با مکرون جهت پیشبرد اتحادیه اروپا اعلام آمادگی کرد و در پایان این پیام نیز عبارت «زنده باد فرانسه، زنده باد اروپا» نوشته بود.

 

همچنین ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، پیروزی امانوئل مکرون در انتخابات فرانسه را تبریک گفت. وی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت:« مردم فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری کشورشان «آینده اروپایی»را انتخاب کردند. جای خوشبختی است که مردم فرانسه آینده اروپایی را برگزیدند.»

 

دونالد توسک، رئیس شورای ‏اروپا، پیروزی امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را تبریک گفت. وی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت:« از تصمیم مردم فرانسه که به نفع شعار فرانسه یعنی «آزادی، برابری و برادری» رای دادند، قدردانی می‌کنم.»

 

دفتر نخست وزیری انگلیس (داونینگ استریت) اعلام کرد ترزا می، نخست وزیر این کشور، در تماس تلفنی با امانوئل ماکرون فرد پیروز در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، درباره برگزیت با وی گفتگو کرد.

 

سخنگوی داونینگ استریت در این باره گفت: «نخست وزیر، پیروزی مکرون را به وی تبریک گفت و هر دو بلافاصله درمورد برگزیت با یکدیگر به گفتگو پرداختند، نخست وزیر بار دیگر تاکید کرد انگلیس خواستار آن است که به محض خروج از اتحادیه اروپا، شراکتی قدرتمند را با این اتحادیه داشته باشد.»

 

نخست وزیر انگلیس همچنین در این گفتگو، آنچه را «همکاری‌های استثنایی میان انگلیس و فرانسه» خواند، ستود و افزود «این همکاری‌ها مبنایی مستحکم برای همکاری‌های آینده پیش از مذاکرات درمورد شیوه‌های خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به شمار می‌آیند.»

 

 

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، نیز روز دوشنبه، پیروزی نامزد میانه‌رو و مستقل انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را تبریک گفت.

 

وی در این باره گفت پیروزی ماکرون به عنوان نامزد حامی اتحادیه اروپا در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، به عنوان تاییدی بر آینده اتحادیه اروپا است.

 

آبه در سخنرانی خود خطاب به پارلمان ژاپن افزود: «این پیروزی، یک پیروزی نمادین در برابر تحرکات درون نگر و حمایت‌گرایانه است، و اطمینان به اتحادیه اروپا ثابت می‌کند.»

 

«جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا، روز یکشنبه در تماسی تلفنی با «امانوئل مکرون»، پیروزی وی را در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تبریک گفت.

 

در بیانیه ترودو در این باره آمده است: «من در خصوص همکاری با ماکرون به عنوان رئیس جمهور منتخب فرانسه در سالهای آینده، خوشبین هستم. ما در خصوص دستور کار پیش رونده با هدف ارتقای امنیت بین المللی، افزایش همکاری در زمینه علوم و فناوری، و ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای طبقه میانی جامعه در هر دو سوی اقیانوس اطلس، با یکدیگر همکاری خواهیم کرد.»

 

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، روز دوشنبه به امانوئل مکرون پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را تبریک گفت و همکاری روزافزون با این کشور را خواستار شد.