افشای ارتباط روسیه با تیم دونالد ترامپ

 دو نفر از مقامات ارشد دولت باراک اوباما با حضور در جلسه‌ سنا، اطلاعات خود در مورد اتهامات مربوط به «دخالت‌های روسیه» در انتخابات آمریکا، از جمله رابطه «مایکل فلین» با مقامات روس را در اختیار نمایندگان گذاشتند.

«سالی یتز» سرپرست پیشین وزارت دادگستری در این جلسه گفته شخصا در مورد مایکل فلین به کاخ سفید هشدار داده بود.

سرپرست وزارت دادگستری (کفیل دادستان کل) در آغاز ریاست‌ جمهوری دونالد ترامپ، در جلسه شب گذشته گفت که او ۲ بار به طور شخصی و یک‌ بار نیز در تماس تلفنی، به شورای حقوقی کاخ سفید در مورد تماس‌های مایکل فلین، مشاور پیشین امنیت ملی آقای ترامپ، با سفیر روسیه، هشدار داده بود.

یتز گفت: از نظر ما انتقال این اطلاعات به کاخ سفید، یک موضوع حیاتی بود؛ از یک سو به این خاطر که معاون رئیس‌جمهوری در حال بیان اظهاراتی نادرست در انظار عمومی بود و چون ما فکر می‌کردیم ژنرال فلین احتمالا در معرض خطر قرار گرفته‌است.

او افزود: منطق حکم می‌کند که مشاور امنیت ملی در موقعیتی نباشد که روس‌ها بر او نفوذ داشته باشند.

آخرین مکالمه سالی یتز با مقامات حقوقی کاخ سفید به ۲۶ ژانویه باز می‌گردد. دو روز پس از آن‌ که پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، پرسش‌هایی را از فلین در مورد تماس‌های او با مقام روس، مطرح کرده بود.

ژنرال فلین نزدیک به دو هفته بعد با انتشار نامه‌ای که در آن به ارائه اطلاعات نادرست به معاون رئیس‌جمهوری اذعان کرده‌است، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

سالی یتز، در بهمن ماه گذشته، به‌دلیل مخالفت با فرمان منع ورود ترامپ در مورد شهروندان کشورهای هفت‌گانه، از سرپرستی وزارت‌ دادگستری کنار گذاشته شد.

علاوه بر یتز، «جیمز کلاپر» مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، نیز در جلسه پرسش‌ و پاسخ سنا شرکت کرد.

کلاپر که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده را مدیریت می‌کرد، به قانونگذاران آن کشور گفته است مقامات بریتانیایی در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری اطلاعاتی را به همتایان آمریکایی خود انتقال داده بودند که مربوط به روابطی میان برخی همکاران ترامپ و مقامات روس می‌شد.

جیمز کلاپر، مقام‌ ناظر بر گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا در دی ماه گذشته بود که در آن «حملات سایبری» روسیه «تهدیدی بزرگ» برای ایالات متحده توصیف شده و گفته شده بود روسیه بی‌تردید در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دخالت کرده است.

انتشار گزارش‌ها و انجام تحقیقات در مورد اتهامات مربوط به «دخالت‌های روسیه» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، از زمان پیروزی ترامپ و روزهای آغازین دولت تازه در جریان بوده‌ است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، شماری از رسانه‌های خبری و منتقدان سیاسی خود را متهم کرده بود قصد دارند با پرداخت به «داستان‌های جعلی» روسیه، ریاست‌جمهوری او را زیر سوال ببرند. او در عین حال گفته بود موضوع روسیه و «دخالت‌های» آن، بهانه‌ای‌ است که در پی شکست هیلاری کلینتون در انتخابات شکل گرفته‌است.

با این وجود اما ترامپ در دی‌ماه گذشته گزارش سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده را پذیرفت و گفت ممکن است اقدامی در پاسخ به حملات مسکو انجام دهد.

ترامپ، ۱۸ اردیبهشت ماه، در حساب کاربری خود در توئیتر گفته است «دولت اوباما پیشینه ژنرال فلین را در سطح خیلی بالا تائید کرده بود، اما خبرهای جعلی، علاقه زیادی به صحبت کردن در مورد این موضوع ندارند».