شرط پیونگ یانگ برای مذاکره با دولت ترامپ

 «چوئه سون هوی» مدیر کل وزارت خارجه کره شمالی در رابطه با آمریکا، امروز شنبه از تمایل پیونگ یانگ برای مذاکره با دولت جدید واشنگتن، در صورتی که شرایط درست مهیا باشد، سخن گفت.

وی این اظهارات را در توقفی که در مسیر بازگشت از نروژ به کره شمالی در پکن- پایتخت چین- داشت؛ عنوان کرد.

چوئه در پاسخ به این سوال که آیا پیونگ یانگ آماده مذاکره با دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا است، گفت: اگر شرایط لازم مهیا باشد، بله مذاکره خواهیم کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال مشابهی درباره امکان مذاکره پیونگ یانگ با دولت «مون جائه این» رئیس جمهوری لیبرال کره جنوبی، گفت: تا ببینیم (اوضاع) چه می شود.

گفتنی است اظهارات چوئه در حالی ایراد می شود که تلاش های دیپلماتیک برای کاهش تنش در شبه جزیره کره، از بیم وقوع درگیری نظامی، به اوج خود رسیده است.

به نظر می آید که همراهی بی سابقه چین با آمریکا برای اعمال فشار بر پیونگ یانگ و از سوی دیگر، وعده دولت جدید سئول به مذاکره با کره شمالی، اوضاع در شبه جزیره کره را تا حدی به توازن نزدیک می کند.

با این حال، کره شمالی به تازگی خواستار عدم پایبندی کشورهای جهان به تحریم های شورای امنیت شده است.

پیونگ یانگ در نامه ای که پنجشنبه گذشته ارسال و متن آن جمعه منتشر شد، خطاب به ۱۹۲ کشور عضو سازمان ملل و دو عضو ناظر این سازمان، مصرانه از آنها خواست «تا زمانی که قانونی بودن تحریم های [شورای امنیت علیه کره شمالی] محرز شود، در پایبندی و اجرای این قطعنامه ها تجدیدنظر کنند».

گفتنی است سفر چوئه به نروژ در ادامه مذاکرات «ترک 2» که میان اعضای فعلی دولت پیونگ یانگ و اعضای سابق دولت واشنگتن صورت می گیرد؛ انجام شد.