جاسوسان سیا در چین کشته یا دستگیر شده‌اند

 روزنامه نیویورک تایمز روز گذشته (شنبه) در گزارشی اعلام کرد چین بین سالهای 2010 تا 2012 با زندانی کردن و کشتن بین 18 تا 20 جاسوس سازمان سیا، مانع از ادامه عملیات جاسوسی این سازمان در پکن شده است.

 

تاکنون مشخص نشده است که آیا یکی از جاسوسان سازمان سیا به همکاران خود خیانت کرده و آنها را لو داده است و یا اینکه دولت چین با هک سامانه های ارتباطی مخفی سازمان سیا، آنها را شناسایی کرده است.

 

چهار افسر سابق سازمان سیا در مصاحبه با نیویورک تایمز اعلام کردند: یکی  از این جاسوسان در مقابل یک ساختمان در چین به ضرب گلوله کشته شد. هدف از این اقدام چین این بود که به دیگر جاسوسان در خصوص عواقب همکاری با واشنگتن هشدار دهد.

 

سازمان سیا تاکنون به گزارش روزنامه نیویورک تایمز واکنشی نشان نداده است.

 

فعالیت های ضداطلاعاتی چین از سال 2010 آغاز شد؛ یعنی زمانی که سازمان جاسوسی آمریکا دریافت اطلاعات از منابع اطلاعاتی خود در داخل چین را آغاز کرد. اما ارسال این اطلاعات تا اواخر سال 2010 به تدریج کاهش یافت و حتی در اوایل سال 2011 جاسوسان این سازمان یک به یک ناپدید شدند. با ادامه ناپدید شدن این جاسوسان، اف بی آی و سازمان سیا عملیات مشترکی را آغاز کردند تا علل ناپدید شدن جاسوسان را بررسی کنند.

 

این تحقیقات بر روی یکی از افسران سابق سازمان سیا متمرکز بود؛ اما مدارک کافی برای بازداشت وی وجود نداشت. برخی تحلیلگران بر این باورند که چین سامانه های ارتباطی مخفی سازمان سیا را هک کرده است؛ اما برخی دیگر معتقدند یک عامل سازمان سیا افراد دیگر را لو داده است.