به نقل از بی‌‌بی‌سی، اگر از معدود انسان‌های خوش‌اقبالی باشید که به کوهپایه‌های رشته کوه هیمالیا سفر کرده اند، ممکن است صدای بی‌نظیر سوت زدن را در جنگل شنیده باشید. برای افراد ناآشنا ممکن است این صدا مانند کوک کردن یک ساز موسیقیِ عجیب به گوش برسد. با این‌حال، در حقیقت این طنین موسیقی، مکالمه دو نفر به وسیله یک زبان اسرار آمیز است.

 

مردم "همونگ" – گروه قومی اهل مناطق کوهستانی در چین – از اقوامی هستند که می‌توانند با استفاده از سوت زدن با یکدیگر مکالمه کنند. صدای سوت زدن به کشاورزان اجازه می‌دهد از راه دور با یکدیگر صحبت کنند و شکارچیان با استفاده از این زبان می‌توانند یکدیگر را در جنگل صدا بزنند.

 

همسرانی که به این زبان صحبت می‌کنند می‌توانند رمز خاصی برای سخنان خود انتخاب کنند و با اضافه کردن بخش‌های بی‌معنی، از استراق سمع جلوگیری کنند.

 

مردم همونگ همچنین از سازدهنی‌های مخصوصی برای بازسازی ملودی زبان خود استفاده می‌کنند. این اقدام آن‌ها نیز مرز میان موسیقی و زبان را کمرنگ کرده است.

 

این زبان‌های اسرارآمیز ظرفیت بی‌نظیر مغز انسان در شناسایی و رمزگشایی از علائم مختلف را نشان می‌دهند. تحقیق درباره این زبان‌ها می‌تواند به پژوهشگران در کشف چگونگی پیدایش زبان کمک کند.