ادامه جنگ رسانه‌ای عربستان و قطر

 در حالی که روزنامه های سعودی در روزهای گذشته پر از مقالاتی در انتقاد و اتهام زنی علیه قطر بوده اند، در پی انتشار یک مقاله تند و اعتراض آمیز در روزنامه الرایه قطر، روزنامه عکاظ با جملاتی تند به آن واکنش نشان داد.

شدت جنگ رسانه‌ای قطر و عربستان

جنگ رسانه‌ای بین عربستان و قطر همچنان با شدت در قالب مقاله های پی در پی ادامه دارد تا جایی که روزنامه های قطری روز گذشته سریال واکنش به روزنامه های سعودی را کامل کرده و امارات را نیز در کنار عربستان و در پیش گرفتن مشی تعصب قبیله ای قرار دادند.

تاکید الرایه بر تغییر ناپذیر بودن اصول قطر

با اینهمه تیتر روزنامه الرایه بیش از سایر روزنامه های قطری جلب توجه می کرد؛ این روزنامه مطلبی را با این عنوان منتشر کرد:  هرطور می خواهید زوزه بکشید و پارس کنید، قطر اصول خود را تغییر نخواهد داد».

نویسنده این مقاله یا همان سردبیر الرایه نوشت: بازی های ناکام و تلاش های بچه گانه وبی ارزش شهروندان عرب را فریب نمی دهد، سقوط شما رسانه های جیره خوار بر روابط خلیجی ما تاثیر نخواهد گذاشت، تحریم و پستی و دشمنی ورزیدن سیاست ما نیست .. آیا پیام را گرفتید؟؟ با برخی کشورها پنهانی ارتباط دارید و با آنان روابط گرمی دارید و در پنهان با آنان دشمنی می ورزید، قطر قیمومیت هیچ کسی را نمی خواهد و چیزی را بر منافع برادرانمان ترجیح نمی دهیم.

24 ساعت پس از انتشار این مقاله عربستان واکنش نشان داد آن هم در حالی که از زمان آغاز بحران با قطر بر سر اظهارات منسوب به شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر این کشور، واکنش عربستان بسیار شدید بوده است.

قطر و حمایت مالی از الحشد الشعبی در عراق

به عبارت بهتر، روزنامه عکاظ عربستان در واکنش به مقاله الرایه،  قطر را به حمایت از الحشد الشعبی از طریق اعطای 100 میلیون دلار متهم کرده و نوشت قطر قول داده است در صورت گشودن جهبه مبارزه با عربستان در شمال، این مبلغ را به یک میلیارد دلار می رساند و علاوه بر این با تمام چهره های خبیث القاعده و نیز جنبش اخوان المسلمین و انصار الله و حزب الله همکاری دارد و هدف از این همکاری تلاش برای ایجاد ناآرامی در عربستان و سایر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است.

قطر به دنبال  سلب نقش عربستان و رهبری بر کشورهای عرب است

عکاظ ادامه داد: عقده کمبود و فقر سیاسی دولت قطر اجازه نمی دهد برگه های خود را بازبینی کرده و راهکارهایش را توسعه دهد و روابط خود را بهبود بخشد بلکه به سمتی  دیگر رفته و سمت و سویی را برگزیده است که بر اساس آن بیش از پیش با کشورهای همسایه رویارویی پیدا کند و تلاش دارد نقش عربستان در رهبری امت عرب را به خود اختصاص دهد.

این روزنامه سعودی یادآور شد: دولت قطر با این اقدامات دست به خودکشی سیاسی زده است زیرا در صف ضدیت با طرح عربستان مبنی بر گردهم آوردن امت عرب و یکپارچه کردن دیدگاههای آنان ایستاده است و از جنبش حماس برای جدیی از تشکیلات خودگردان فلسطین حمایت کرد همانطور که از مخالفان در بحرین نیز حمایت می کند.

اتهام روزنامه مکه علیه قطر

روزنامه «مکه»  از دیگر روزنامه های سعودی نیز مقاله‌ای را به متهم کردن قطر به حمایت مالی از فعالیت های تروریستی افراطی در منطقه خاورمیانه و دو قاره آفریقا و آسیا اختصاص داد  و نوشت: در طول 22 سال گذشته ریال قطری سرفصل حمایت از فعالیت های القاعده بوده است.

این روزنامه در این خصوص به حمایت الجزیره از بیانیه های القاعده و عملیات آن در کشورهای مختلف و نیز پخش نوار مخصوص انفجار یک مجتمع مسکونی در ریاض اشاره کرد که 14 سال پیش در ماه رمضان رخ داد.

روزنامه مکه در ادامه نوشت: قطر امروز با حمایت از گروه اخوان المسلمین به طور مستقیم امنیت ملی مصر را تهدید می کند همانطور که با حمایت از گروههای افراطی در لیبی و پیش از همه گروه «فجر» امنیت این کشور را نیز در معرض خطر قرار می دهد و علاوه بر این با حمایت مالی از فعالیت های داعش امنیت منطقه را متزلزل می سازد.

این روزنامه سعودی نوشت: حمایت مالی قطراز الحشد الشعبی در عراق خطر بسیار بزرگی برای امنیت کشورهای منطقه خلیج فارس به شمار می آید.

مقاله الریاض در مورد اخراج کارکنان الجزیره

روزنامه «الریاض»  نیز در مطلبی با عنون «تلویزیون الجزیره، ریه تروریسم و بلندگوی تفرقه»  این شبکه را هدف انتقاد قرار داد و نوشت: سیاست های الجزیره که مخالف اجماع عربی است موجب شد این شبکه به میزان زیادی در بسیاری از کشورهای عربی طرد و منزوی شود تا جایی که برخی از دولت ها کارکنان این شبکه را اخراج و دفاتر آن را تعطیل کردند که نمونه آن را در مصر، بحرین، الجزایر، کویت، گامبیا و انگلیس و پاکستان و عراق شاهد بودیم که همگی ناشی از تحریک افکار عمومی و انتشار اخبار کذب و دخالت در مسائل داخلی بود.

ادامه صف بندی روزنامه‌های سعودی علیه قطر

روزنامه «الشرق» نیز مقاله‌ای را تحت عنوان «رسانه های قطر شیخ تمیم را رسوا کرده و دروغ بودن هک شدن ادعایی خبرگزاری این کشور را برملا کردند».

روزنامه «الجزیره» نیز این سوال را مطرح کرد: دوحه چه زمانی از این کار بی حاصل رسانه ای که نتایج آن باری برای آن خواهد بود و بازتاب خطرناکی خواهد داشت، دست برمی دارد؟ گویی بین مشاوران امیر قطر یک شخص مخلص و صادق وجود ندارد که اعلام کند در صورت ادامه سیاست کنونی آینده ناامید کننده‌ای در انتظار کشور خواهد بود.

روزنامه «الیوم» و «الوطن» نیز قطر را به سقوط اخلاف حرفه‌ای رسانه‌ای متهم کردند و در این میان الوطن نوشت: امیدوار بودیم این رسانه ها به دلیل خروج سیاست دولت از صف عربی، عذرخواهی کنند اما آنچه شاهدیم خزیدن آنان به آغوش اخوان المسلمین و گرایش به سمت ایران است و تلاش دارند ناسیانولیسم عربی را خدشه دار سازند.