تصمیم ترامپ به خروج از توافق پاریس، آمریکا را به سوی برهوت سوق می‌دهد

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است قصد دارد روز پنجشنبه (امروز) به وقت محلی اعلام کند که آیا آمریکا را از توافق اقلیمی پاریس خارج خواهد کرد یا خیر.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست گزارش کرد که رئیس‌جمهور آمریکا ظاهراً آمادگی دارد تا واشنگتن را از توافق اقلیمی 2015 پاریس خارج کند که اگر چنین تصمیمی محقق شود، در واقع واشنگتن را در تضاد با تمام جامعه بین‌الملل قرار می‌دهد.

این روزنامه آمریکایی با این مقدمه نوشت، «ایوانکا ترامپ» دختر ترامپ و «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا ظاهراً از رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته‌اند که همچنان به توافق بین‌المللی پاریس درباره تغییرات آب و هوایی پایبند باشد.

طبق این گزارش، گروهی از شرکت‌های بزرگ نیز از ترامپ خواسته‌اند تا درباره عقب‌نشینی از این توافق بین‌المللی تجدیدنظر کند.

روز چهارشنبه (دیروز)، سهامداران شرکت «اکسون موبیل» شرکت سابق تیلرسون با اکثریت آراء به راه‌حلی رأی دادند که بنا به گفته آنها، این شرکت بزرگ نفتی را وادار می‌کند تا به هدف انتقال به اقتصادی بر مبنای کاهش میزان کربن پایبند باشند.

بسیاری از تحلیلگران نیز تصریح کرده‌اند که تا انرژی پاک می‌تواند به رشد اشتغال کمک کند زیرا تعداد مشاغل مرتبط با انرژی خورشیدی در آمریکا دو برابر تعداد مشاغل مرتبط با ذغال است.

بنا بر گزارش واشنگتن‌پست، توافق پاریس برای اولین بار یک چهارچوب واحد برای کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه یافته ایجاد کرد تا با یکدیگر همکاری کنند و تشعشات گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند.

بنا بر توافق پاریس، هر کشور یک طرح واحد برای مهار تشعشعات گازهای گلخانه‌ای خود ارائه می‌کند و سپس توافق می‌کند که به طور مداوم با یکدیگر دیدار داشته باشند تا پیشرفت‌های آنها در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد و یکدیگر را ترغیب می‌کنند تا تلاش‌هایشان را در این زمینه افزایش دهند.

واشنگتن‌پست ادامه داد که اگر آمریکا از این توافق کناره‌گیری کند، به طوری مضحک تنها می‌ماند زیرا این توافق به امضای 195 کشور درآمده است.

این گزارش توضیح داد که پیامدهای کناره‌گیری آمریکا از این توافق بین‌المللی در واقع عمیق و گسترده خواهد بود زیرا آمریکا دومین کشور بزرگ ساطع کننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است و 18 درصد از گازهای گلخانه‌ای که روزانه در جهان ساطع می‌شوند از سوی آمریکا است.

طبق این گزارش، با توجه به اهمیت سرمایه‌گذاری آمریکا در بخش انرژی پاک و همچنین تأثیر زیادی که تشعشات گازهای گلخانه‌ای آمریکا بر محیط زیست دارد، کارشناسان هشدار داده‌اند که تلاش‌های جامعه بین‌الملل برای محدود کردن گرمای جهانی به دو درجه سلسیوس بدون همکاری آمریکا احتمالاً دچار مشکل شود و این تأثیرات در جوامع آسیب‌پذیر سراسر جهان بیشتر حس خواهد شد.

«تریور هاوسر» یکی از مذاکره‌کنندگان سابق دولت«باراک اوباما» در مذاکرات مربوط به تغییرات اقلیمی می‌گوید، اگر ترامپ آمریکا را از توافق پاریس خارج کند، تصمیمی است که بر اساس اهداف سیاسی داخلی اتخاذ شده است که موجب می‌شود زندگی میلیون‌ها نفر در کشورهای در حال توسعه در معرض خطر قرار گیرد.

گرچه توافق پاریس غیرالزام آور است اما سه تا چهار سال طول می‌کشد که کشوری بخواهد رسماً از آن خارج شود. ترامپ احتمالاً از طریق خروج از کنوانسیون چارچوب سازمان ملل درباره تغییرات اقلیمی که به امضای جرج بوش پدر و به تصویب سنا در اوایل دهه 1990 درآمده است، به این فرایند خروج از توافق پاریس تسریع می‌بخشد.

این گزارش در پایان نوشت، در این زمان که تمام جهان، تلاش‌های خود را متمرکز کرده است تا با موضوع گرمای جهانی روبه‌رو شود، ترامپ احتمالاً آمریکا را بی‌کس و تنها و در وضعیت بدی قرار می‌دهد.