ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به گروه های کُردی سوریه

دولت ترکیه ادعا کرد که در ادامه انتقال کمک های نظامی آمریکا به گروه های کُردی سوریه، 70 کامیون دیگر سلاح به این گروهها تحویل داده شده و مجموع تجهیزات نظامی ارسال آمریکا به 218 کامیون رسیده است.

 

ترکیه مدعی است که آمریکا به بهانه مبارزه با گروه های تروریستی، سلاح و تجهیزات نظامی به گروه های کُرد سوریه از جمله حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) ارسال می کند در حالی که این تجهیزات نظامی در اختیار گروه تروریستی حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) قرار می گیرد.
 
 
ترکیه گروه های کُرد سوریه از جمله حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) را نیز گروه های تروریستی و شاخه سوری گروه تروریستی حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) می داند.
 
 
بنا به اعلام روز جمعه خبرگزاری آناتولی ترکیه، کمک های نظامی و مهمات جنگی اخیر ارسال شده از سوی آمریکا به پ.ی.د از طریق 70 دستگاه کامیون از پایگاه نظامی رومیلان در حسکه به سمت منطقه شمال رقه منتقل شده است.
 
 
بنا به ادعای این رسانه، بر اساس اسنادی که از سوی وزارت دفاع آمریکا در اختیار خبرنگار آناتولی قرار گرفته، ارسال 12 هزار اسلحه کلاشنیکف، 6 هزار قبضه سلاح اتوماتیک و سه هزار و 500 قبضه سلاح اتوماتیک سنگین، سه هزار قبضه سلاح آر.پی.جی 7، یکهزار قبضه اسلحه AT-4 ساخت آمریکا و نیز اس.پی.جی 9 ضد تانک ساخت روسیه و شماری دیگر از انواع مهمات برای این گروه ها ارسال شده است.
 
 
ارسال کمک های جدید تسلیحاتی در ماه های گذشته از آمریکا به گروه های حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) موجب نگرانی دولت ترکیه شده و باعث تیره تر شدن روابط واشنگتن و آنکارا شده است.
 
 
دانا وایت سخنگوی پنتاگون حدود یک ماه پیش اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دستور ارسال سلاح برای حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) را صادر کرده و وزارت دفاع را موظف کرده است که برای کسب موفقیت در مبارزه با داعش در رقه، عناصر کُرد وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) مسلح شوند.
 
 
بر این اساس، دولت آمریکا که همواره در منطقه به دنبال ایجاد کانون های تنش بوده، مراودات خود را با دو گروه کُردی سوریه یعنی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) زیادتر کرده و به بهانه مبارزه با داعش و در واقع برای دامن زدن به جنگ در خاک سوریه، تسلیحات نظامی در اختیار آنها قرار داده، ولی این تصمیم با مخالفت شدید دولت ترکیه و متحد آمریکا در پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) واقع شده است.
 
 
دولت ترکیه، آمریکا را متهم به تسلیح و همراهی با گروه های تروریستی کرده و این دو گروه کُردی سوریه را شاخه سوری گروه تروریستی پ.ک.ک می داند و مدعی است که این دو تشکیلات شبه نظامی کُردی، در صدد ایجاد کشور مستقل در شمال سوریه است و بر این اساس ترکیه به رغم دشمنی با دولت قانونی سوریه و تجاوز نظامی به خاک این کشور، همواره از تمامیت ارضی سوریه دفاع و اعلام کرده است که اجازه تاسیس دولت و یا تشکیلات خودگردان کُردی در شمال سوریه را نخواهد داد.