واکنش  بایدن به مواضع ترامپ درباره ناتو و توافقنامه پاریس

 جو بایدن در اظهاراتی در آتن پایتخت یونان درباره نگرانی از متعهد نبودن آمریکا به دفاع از متحدان اروپایی ناتو گفت: هم اکنون سوالاتی درباره اینکه جهان چگونه رهبری از آمریکا انتظار دارد، مطرح است. اما من می خواهم بسیار روشن بگویم که هنوز اجماعی قوی میان هر دو حزب در آمریکا به ویژه در کنگره وجود دارد که امنیت اروپا برای امنیت آمریکا حیاتی است. این مسئله عمیقا در باورهای هر دو حزب ریشه دارد و این چیزی نیست که شما گهگاه از دولت جدید آمریکا می شنوید.

بایدن افزود: مواقعی در گذشته بوده که آمریکا رویکردی درونگرا داشته است اما ما همیشه بر چنین رویکردی فائق آمده ایم و در آینده نیز همین طور خواهد بود. تاریخ این مسئله را ثابت کرده است. دفاع از کشورهای آزاد همیشه به نفع آمریکا بوده است و آمریکا برای آن مبارزه می کند. بنابراین اکنون لحظه ای مهم است که درباره این مسئله گفتگو کنیم و روی آینده اروپا تمرکز داشته باشیم و تعهد مشترکمان به ائتلاف دو سوی اقیانوس اطلس تجدید کنیم.

بایدن درباره تصمیم دولت آمریکا برای خروج از توافقنامه آب و هوایی پاریس هم گفت: به نظر من بزرگترین تهدید برای امنیت فیزیکی آمریکا گرم شدن زمین بود زیرا اگر سطح دریاها فقط به اندازه دو پا بالا بیاید، دهها میلیون نفر آواره می شوند. این اتفاق می تواند باعث وقوع جنگهایی در جاهای مختلف جهان شود. ما نمونه کوچک تاثیر تغییرات آب و هوایی را در دارفور شاهدیم. ببینید وقتی زمین قابل کشاورزی اندکی باقی می ماند، چه رقابت و دعوایی آغاز می شود و کوچکترین تفاوتها و اختلافات میان افراد بزرگنمایی می شود. بنابراین به نفع نسل های آینده است که به حرف های برخی از افراد در دولت فعلی آمریکا درباره گرم شدن زمین توجه نکنیم و به این مسئله به طور جدی رسیدگی کنیم.

با وجود اینکه رئیس جمهور آمریکا گفته است از توافقنامه آب و هوایی پاریس خارج می شویم، شماری از فرمانداران و شهرداران مستقیما با سازمان ملل متحد همکاری دارند تا بگویند که ما از این توافقنامه خارج نمی شویم. اکثریت مردم آمریکا با تصمیمی که رئیس جمهور گرفته است، مخالفند.