قرارداد "اسپیس‌ ایکس" با نیروی هوایی آمریکا برای پرتاب فضاپیما

"اسپیس ایکس"(SpaceX) در ماه اوت سال جاری میلادی فضاپیمای " X-37B" را که متعلق به نیروی هوایی ارتش آمریکاست، به فضا پرتاب خواهد کرد.

این فضاپیما در چهار ماموریت قبلی خود با استفاده از موشک "اطلس 5"(Atlas V) "اتحادیه پرتاب فضاپیمای آمریکا"(ULA) به فضا پرتاب شده بود.

نکته جالب توجه در رابطه با این همکاری، اعلام ناگهانی خبر آن است. معمولا پیش از این، اخبار مربوط به قراردادهای فضایی یک تا دو سال زودتر منتشر می‌شد اما این بار تنها دو ماه زودتر این قرارداد منعقد شده است.

دو قرارداد اخیر نیروی هوایی ارتش آمریکا با اسپیس ایکس به ترتیب 83 میلیون و 96.5 میلیون دلار ارزش داشته است.

چندی پیش فضاپیمای X-37B پس از پایان ماموریت 718 روزه خود در مدار زمین در پایگاه فضایی "کندی"(Kennedy) واقع در فلوریدا فرود آمد.

شرکت بوئینگ این فضاپیما را تولید کرده است و نیروی هوایی آمریکا برای انجام مطالعه در زمینه کاهش خطرات پروازهای مداری از آن استفاده می‌کند.

چهارمین ماموریت فضاپیمای بوئینگ در تاریخ 20 مه سال 2015 میلادی با استفاده از موشک "اطلس 5" از پایگاه کندی در فلوریدا به فضا پرتاب شد.

از این فضاپیما که می‌توان از نظر ساختاری آن را "مینی‌شاتل" نامید، برای انتقال مواد آزمایشگاهی به فضا و همچنین انجام آزمایش‌های پیشرفته در زمینه برقراری ارتباط با ماهواره‌ها در فرکانس‌های بالا استفاده شده است.