تنش روابط عربستان  با قطر فقط به نفع تل آویو است

روزنامه القدس العربی با اشاره به  تنش روابط عربستان سعودی و متحدانش با قطر نوشت، اسرائیل تنها طرفی است که از این وضعیت سود می برد.

در همین ارتباط کارشناسان آمریکایی بر این باورند که دلایل اختلاف  عربستان با قطر به حمایت دوحه از گروه های اسلامی یا آزادی مطبوعات یا تاکید بر عدم قطع روابط با همسایه اش (ایران)  بازنمی گردد بلکه دلایل ریشه دار تری دارد که همان روابط با اسرائیل است.

ناظران آمریکایی به نمونه های بیشتری مبنی بر همکاری عربستان و اسرائیل در مسایل امنیتی اشاره کرده اند که نمونه آن توافق هسته ای ایران در زمان دولت سابق آمریکا به ریاست جمهوری باراک اوباما است.

همکاری جدی عربستان و اسرائیل

بر اساس دیدگاه بسیاری از تحلیگران آمریکایی، اسرائیل و عربستان با استفاده از روند کند مذاکرات هسته ای در صدد برنامه ریزی و سناریوهای مختلف برآمدند تا جایی که روزنامه «تایمز » در سال 2013 اعلام کرد، همکاری ریاض - تل آویو به مرحله ای جدی رسیده که شامل توافق دو طرف به استفاده از حریم هوایی عربستان برای حمله اسرائیل  به تاسیسات هسته ای ایران است.

عربستان به درخواست اسرائیل روابط با قطر را قطع کرد

به گفته بسیاری از تحلیلگران آمریکایی، اکنون اسرائیلی ها از اختلاف عربستان با قطر بسیار خشنودند چرا که با توجه به اظهارات ریاض مبنی بر اینکه قطر از تروریست ها حمایت می کند و منظورحمایت قطر از قضییه فلسطین است، می توان متوجه شد ریاض به درخواست اسرائیل به قطع روابط با قطر اقدام کرده است.

در همین ارتباط، «جک نوواک» تحلیلگر آمریکایی اظهار داشت، مخالفت قطر با قطع ارتباط با سران جنبش مقاومت فلسطین یا همان حماس موجب شد تکاپوی عربستان به ویژه پس از سفر ترامپ به ریاض دو چندان شود.

مهر تایید ترامپ بر روابط عربستان و اسرائیل

نوواک معتقد است سفر ترامپ به خاورمیانه از جمله عربستان و سرزمین های اشغالی فلسطین، مهر تاییدی بر همکاری رو به توسعه ریاض و تل آویو است.

به گفته این تحلیلگر آمریکایی، تصمیم عربستان مبنی بر فشار بر قطر در ارتباط با قطع حمایت از حماس بعد از سفر ترامپ به ریاض، ناگهانی نبوده است؛ تنها دشمن حماس اسرائیل است و نه عربستان در نتیجه تنها طرفی که از تلاش های عربستان برای جلوگیری از فعالیت های قطر سود می برد همان اسرائیل است.

همچنین کارشناسان و تحلیلگران آمریکایی ادعاهای عربستان علیه قطر درباره حمایت از تروریسم را تعجب آور خوانده و اظهار داشتند، خود سعودی ها حامیان مستقیم و غیر مستقیم گروههای تروریستی در منطقه به شمار می آیند.

آمریکایی ها معتقدند همه کشورهای منطقه از این بحران عربستان و قطر متضرر خواهند شد.