واکنش افسران بازنشسته آمریکا به کاهش بودجه وزارت خارجه

گروهی از افسران ارشد بازنشسته آمریکا درباره کاهش پیشنهادی «دونالد  ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در بودجه وزارت خارجه و آژانس توسعه بین الملل به کنگره هشدار دادند و با تاکید بر اینکه این کاهش بودجه نظامیان آمریکایی را به خطر می اندازد و کشور را در برابر تروریسم ناامن تر می کند، به قانونگذاران تاکید کرد که مخالف اجرای این کاهش بودجه باشند.

این فرماندهان سابق آمریکا در اظهاراتی که  در دسترس «یاهو نیوز» قرار گرفته است، گفتند که کاهش بودجه امور بین الملل قابلیت کشور آمریکا در متوقف کردن شکل گیری درگیری های جدید را خنثی می کند و منافع و ارزش ها و زندگی نظامیان آمریکایی را به خطر می اندازد.

«ویلیام مک راون» دریادار بازنشسته و رهبر عملیات های ویژه آمریکا، «دیوید پترائوس» ژنرال بازنشسته و فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان قبل از ریاستش در سیا، «مایک مولن» دریادار بازنشسته و رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا، «استنلی مک کریستال» ژنرال بازنشسته و فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان و همچنین 5 فرمانده ارشد سابق ناتو و سران سابق فرماندهی آمریکا در آفریقا و اروپا، از جمله مقامات سابق ارتش آمریکا هستند که درباره طرح ترامپ برای کاهش بودجه وزارت خارجه به کنگره هشدار داده اند.

این افسران بازنشسته آمریکایی همچنین تاکید کرده اند که گروه های تروریستی مانند داعش، القاعده و الشباب و بوکو حرام در مناطقی که مستعد فقر، فساد و حکومت داری ضعیف هستند، ریشه می دوانند و این فقر و فساد و حکومت ضعیف از جمله مسائلی هستند که کمک های آمریکا می تواند آنها را حل کند.

این نظامیان سابق ارتش آمریکا ضمن تائید درخواست ترامپ برای گسترش بودجه نظامی، هشدار داده اند که تسلیحات و هواپیماهای جنگنده قرن 21 به تنهایی برای امن نگه داشتن آمریکا کافی نیستند.

گواهی امضا شده این فرماندهان سابق آمریکایی قرار است امروز سه شنبه در اختیار کمیته نیروهای مسلح سنا و سایر هیئت های مسئول رسیدگی به بودجه امور خارجی قرار بگیرد.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که کنگره آمریکا درگیر بحث سالانه خود درباره هزینه های دولت در طول سال مالی آتی که از اول اکتبر شروع می شود، است.
 بسیاری از قانونگذاران از جمله جمهوریخواهان مخالفت خود را با درخواست ترامپ برای کاهش بودجه وزارت خارجه آمریکا و آژانس توسعه بین المللی این کشور اعلام کرده اند.

طرح پیشنهادی ترامپ شامل کاهش حدود 31 درصد از بودجه وزارت خارجه و آژانس توسعه بین الملل می شود.