اولویت استونی در دوره ریاست بر اتحادیه اروپا چیست؟

 به نقل از روزنامه آلمانی "دی ولت"، در  اول جولای کشور استونی ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده می گیرد.

"متی ماسیکاس"، معاون وزیر امور خارجه استونی قرار است این کشور عضو بالکان را برای این منظور آماده کند. وی خواستار قاطعیت در برابر روسیه شده و از اتحادیه اروپا درخواست کرد که موضع سختی در برابر مسکو اتخاذ کنند.

وی که مسئولیت اصلی برای آماده سازی استونی به منظور عهده داری ریاست دوره ای اتحادیه اروپا در اوایل جولای را دارد همچنین تاکید کرد که خطری که از روسیه ایجاد می شود بسیار واقعی است.

ماسیکاس همچنین تاکید کرد که ما باید در سیاست خود در برابر روسیه قاطع باشیم و نباید متزلزل شویم. ساخت یک اروپای امن از اهمیت بالایی برخوردار است. سیاست بازدارندگی در شرق و همچنین تامین امنیت مرزهای اروپا در جنوب قاره سبز برای غلبه بر بحران پناهندگان در این راستا لازم است.

استونی به شدت نگران هجوم نیروهای روسی به گرجستان در سال 2008 و الحاق کریمه به این کشور در سال 2014 است.

معاون وزیر امور خارجه استونی بر ارزش های مشترک کشورش با آلمان و اتحادیه اروپا تاکید کرده و اظهار داشت که روسیه با اقدامات خود در سه چهار سال اخیر هیچ گونه ارزش و احترامی برای این ارزش ها قائل نشده است. مسکو در انتخابات ها و موضوعات داخلی کشورهای مستقل دخالت می کند.

برای جلوگیری از اقدام مشابه روسیه درباره کریمه در منطقه بالتیک از ماه مارس واحدهای ناتو در استونی مستقر شده اند. همچنین نیروهای ناتو در لیتوانی، لتونی و لهستان مستقر شده اند. به گفته معاون وزیر امور خارجه استونی این نشان دهنده قاطعیت ائتلاف ناتو است. وی همچنین تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه به دلیل بحران اوکراین را تمجید کرد.

وی از تصمیمات کشورش برای تقویت مناسبات با کشورهای همسایه شرقی اتحادیه اروپا نیز خبر داد.