اذعان وزیر دفاع آمریکا به شکست درجنگ افغانستان

در حالیکه ژنرال‌های آمریکایی از واقعیت جنگ افغانستان همواره طفره می‌رفتند و از پذیرفتن شکست در جنگ افغانستان خودداری می‌کردند اما وزیر دفاع آمریکا در کنگره این کشور به وضوح اعلام کرد که نیروهای آمریکایی در جنگ افغانستان شکست خورده‌اند.

ژنرال جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا که اخیرا اختیارات لازم برای تعیین تعداد سربازان آمریکایی در افغانستان را از دونالد ترامپ دریافت کرده با اذعان به شکست نیروهای آمریکایی در افغانستان در واقع اظهارات ژنرال «نیکلسون» مبنی بر موجودیت بن‌بست امنیتی در افغانستان را تایید کرده است.

وی در کنگره آمریکا اعلام کرد که وضعیت جنگی در افغانستان قابل قبول نیست و باید هر چه سریعتر تغییر داده شود.

ماتیس در ادامه تاکید کرد وضعیت جاری در افغانستان را به سرعت اصلاح خواهد کرد و برای تحقق این امر استراتژی جدید جنگ افغانستان را قبل از پایان ماه جولای به کنگره ارائه خواهد کرد.

«جان‌مک‌کین» سناتور ارشد جمهوریخواه و رئیس کمیته امور نیروهای مسلح سنای آمریکا که همواره از حامیان تشدید جنگ و حمله به سایر کشورها بوده است نیز تاکید کرده که آمریکا برای تغییر وضعیت در افغانستان نیاز به تغییر استراتژی و افزایش منابع دارد.

در حال حاضر بر اساس آمارهای رسمی حدود 9 هزار سرباز آمریکایی در افغانستان حضور دارند اما با در نظر داشتن اعزام گروهی سربازان به افغانستان با بهانه چرخش نیرو می‌توان گفت که تعداد سربازان آمریکایی ممکن است به 13 هزار نفر افزایش یافته باشد.

از آغاز حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001 میلادی تا کنون دستکم 2300 سرباز آمریکایی در افغانستان کشته و 17 هزار سرباز دیگر نیز زخمی شده‌اند.

با این وجود در حالیکه  وزیر دفاع آمریکا که اختیارات لازم از دونالد ترامپ برای تعیین تعداد سربازان آمریکایی در افغانستان را دریافت کرده است انتظار می‌رود به خواسته ژنرال «نیکلسون» فرمانده سربازان آمریکایی در افغانستان، نظامیان بیشتری را به این کشور اعزام کند.

ژنرال نیکلسون قبل از این در سنای آمریکا گفته بود که بن‌بست امنیتی در افغانستان به وجود آمده و برای شکست آن به سه تا پنج هزار نیروهای تازه نفس نیازمند است.

با این حال به نظر می‌رسد که وزیر دفاع آمریکا بجز بر تشدید جنگ بر تلاش‌های سیاسی برای حل بحران افغانستان تلاش خواهد کرد.

 زیرا وی زمانیکه به عنوان وزیر دفاع آمریکا به کنگره از سوی ترامپ پیشنهاد شد در رابطه با افغانستان گفته بود که تلاش‌هایی را با هماهنگی  بین وزارت‌های دفاع و خارجه و ریاست جمهوری برای مهار نقش پاکستان در افغانستان روی دست خواهد گرفت.