تقدیر ترامپ از افزایش بودجه نظامی کانادا

«جاستین ترودو» نخست وزیرکانادا روز جمعه اعلام کرد که قصد دارد بودجه نظامی این کشور را افزایش دهد.

 

ترامپ به دنبال رونمایی کانادا از بودجه نظامی جدید این کشور تا 32.7 میلیارد دلار در 10 سال آینده در تماس تلفنی با ترودو، از این تصمیم تقدیر کرد.

 

این طرح، بودجه دفاعی کانادا را تا یک دهه آینده به میزان 70 درصد افزایش خواهد داد.

 

ترامپ از متحدان آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به دلیل خودداری از «پرداخت سهم عادلانه» خود بشدت انتقاد کرده و آنها را برای افزایش بودجه های نظامی خود جهت تحقق هدف ترسیم شده در سال 2014 برای هزینه کردن دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود در هزینه های دفاعی تحت فشار قرار داده است.

 

«هارجیت ساجان/ Harjit Sajjan» وزیر دفاع کانادا، اوایل ماه جاری گفت: اگر درباره نقش کانادا در جهان جدی هستید، ما هم باید در تامین هزینه نظامی خود جدی باشیم.

 

در حالی که ترامپ از ترودو به خاطر افزایش بودجه نظامی کشورش قدردانی کرده برخی دیگر از سیاستمداران کانادایی تاکید دارند که کانادا باید نقش مهم تری را را به دلیل فقدان رهبری آمریکا در جهان ایفا کند.

 

«کریستینا فریلند» وزیر امور خارجه کانادا اوایل ماه جاری ظاهرا با طعنه به ترامپ گفت: این حقیقت که دوست و متحد ما ارزش وظیفه رهبری خود در جهان را زیر سوال برده است، بیش از پیش بر اهمیت ترسیم خط مشی ای روشن و مستقل از سوی هر یک از ما تاکید دارد.

 «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا چندی پیش میزبان هارجیت ساجان وزیر دفاع کانادا بود.

 

وزرای دفاع آمریکا وکانادا در این دیدار بر تعمیق روابط دفاعی میان دو کشور و همچنین تعهدات فیمابین به فرماندهی دفاع هوافضا منطقه آمریکای شمالی تاکید کردند.

 

از جمله مسائل مهمی که این دو مقام آمریکا و کانادا در مورد آنها مذاکره کردند، اقدامات علیه گروه تروریستی داعش و حمایت از نیروهای صلح بان سازمان ملل در سراسر جهان بود.

 

قدردانی ترامپ از کانادا به دلیل افزایش بودجه نظامی این کشور به دنبال قرارداد میلیارد دلاری ترامپ با عربستان و در بحبوحه امضای قرارداد نظامی بین آمریکا و قطر در روز پنجشنبه برای فروش 12 میلیارد دلار جنگنده اف 15 انجام شده است که طبق آن آمریکا 36 جنگنده به قطر خواهد فروخت.

 

امضای توافق فروش جنگنده‌های آمریکایی در حالی انجام می‌شود که کشورهای حاشیه خلیج فارس و مصر با حمایت ترامپ، قطر را به اتهام «حمایت از تروریسم» به شکلی بی سابقه تحت فشار گذاشته و روابط دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کردند. عربستان همچنین تنها مرز زمینی خود با قطر را بست.