حمله سایبری به هزاران شرکت روسی و اوکراینی

بدافزار رایانه ای جدید فعالیت رایانه های هزاران شرکت را در روسیه و اوکراین مختل کرده است.

 

بر این اساس، کوستین رایو -- رئیس بخش تحقیقات بین المللی شرکت روسی ضدویروس کاسپرسکی -- اعلام کرد: بدافزار پتیا شرکت های بزرگ در روسیه و اوکراین و برخی کشورهای دیگر را هدف حمله قرار داده است.

 

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه به نقل از 'رایو' گفت: در روسیه و اوکراین ده ها هزار رایانه شرکت های مختلف از جمله روس نفت و باش نفت هدف حمله سایبری قرار گرفته است.

 

نیروگاه آسیب دیده هسته‌ای چرنوبیل در اوکراین نیز پس از حمله بدافزار پتیا از شبکه رایانه ای خارج شد که به صورت دستی پایش می شود.همچنین پلیس سایبری این کشور هدف هجوم بدافزاری قرار گرفته است.

 

براساس اطلاعات انتشار یافته، ویروس رایانه ای پتیا که 9 روز پیش خودنمایی و شروع به حمله سایبری کرد، دسترسی به فایل ها را محدود و برای رفع مشکل نیز 300 دلار باج درخواست می کند.

 

23 اردیبهشت نیز یک بدافزار رایانه های چندین کشور از جمله روسیه را هدف حمله قرار داده بود.

 

شرکت امنیت سایبری «آواست» اعلام کرد دست کم 57 هزار قربانی این ویروس را در کشورهای مختلف از جمله روسیه، اوکراین و تایوان شناسایی کرد.

 

ادوارد اسنودن، پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا نیز در این باره گفت آمریکا پشت صحنه حمله سایبری جهانی قرار دارد که 74 کشور را هدف حمله قرار داده است.

اسنودن در یادداشت توییتری خود نوشت: آژانس امنیت ملی آمریکا در این حمله سایبری شرکت داشته است.

 

وی افزود: آژانس امنیت ملی آمریکا با وجود هشدارها، ابزار خطرناکی را برای حمله سایبری ایجاد کرده است که می تواند برنامه پشتیبانی رایانه های غربی را هدف حمله قرار دهد و اکنون هم شاهدیم این اقدام آژانس چه هزینه ای برای جهان دارد.