وجود اردوگاه کار کره شمالی در روسیه خبر داد

 وزارت امور خارجه آمریکا معتقد است که در خاک روسیه یک اردوگاه کار وجود دارد که ده‌ها هزار نفر از شهروندان کره شمالی در بدترین شرایط در آنجا نگهداری و مشغول به کار هستند.

این مسئله در گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا که روز سه شنبه، 27 ژوئن منتشر شد، آمده است. در این سند گفته شده است: «دولت روسیه از یک توافقنامه دوجانبه با کره شمالی حمایت کرده و حتی این اواخر آن را گسترش داده است که بر اساس آن یک اردوگاه کار در خاک روسیه ایجاد شده که هزاران نفر از مردم کره شمالی در آنجا در بدترین شرایط مشغول به کار هستند.»

بر اساس این گزارش، رژیم کره شمالی همه ساله حدود 20 هزار نفر از شهروندان این کشور را بطور غیرقانونی برای کار در عرصه های مختلف به روسیه می فرستد. این در حالی است که حدود 30 هزار نفر اتباع کره شمالی هم بطور رسمی در روسیه کار می کنند و این افراد کسانی هستند که برای یافتن کار مجبور به ترک کشورشان و عزیمت به روسیه شده اند.

وزارت خارجه آمریکا افزوده است، انعقاد توافقنامه جدیدی در فوریه سال 2016 بین روسیه و کره شمالی می تواند این وضعیت را تعمیق بخشیده و به دولت روسیه این اجازه را بدهد تا از مهاجرین غیرقانونی کره شمالی برای کارهای سنگین و سخت استفاده کند. ضمن اینکه دولت کره شمالی نیز افراد نیازمند به کار که قربانی قاچاق انسان هستند را دستگیر، زندانی و گاهی اعدام می کند.    

لازم به یادآوری است که در گزارش وزارت خارجه آمریکا، روسیه جزو دسته کشورهایی قرار گرفته است که درخواست‌های بین‌المللی در رابطه با مبارزه با قاچاق انسان و نیروی کار را رعایت نمی کند. در این فهرست علاوه بر روسیه، کشورهای بلاروس، ترکمنستان، ازبکستان، کره شمالی، سوریه، ایران و ونزوئلا نیز گنجانده شده اند.