دلدادگی عربستان و ترامپ برای واشنگتن گران تمام می‌شود

 پایگاه «پالیتیکو» در تحلیلی «محمد بن سلمان»، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی را «تندخوی ناشی» توصیف کرده و نوشته سیاست‌های افراطی او، علاوه بر کشورش، آمریکا را نیز وارد گرداب مشکلات خواهد کرد. 

در عنوان این تحلیل نوشته شده است: «ولیعهد جدید عربستان، یک فرد تندخوی ناشی است. ترامپ باید با او مانند آدمی با همین ویژگی‌ها رفتار کند.»

در ابتدای این یادداشت آمده است: «رئیس‌جمهور دونالد ترامپ همانند یک نوجوان از رفتارهای ملک سلمان، پادشاه عربستان و پسر ۳۱ ساله‌اش، ولیعهد جدید عربستان ذوق‌مرگ شده است.»

پالیتیکو می‌افزاید: «از زمان 'فرانکلین روزولت' شاهزاده‌های سعودی شیفته روسای جمهور آمریکا شده‌اند، اما در اینجا این شیدایی ممکن است خطر به معنی واقعی کلمه باشد.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «این شاهزاده جوان که ممکن است پادشاه شود، شاید علاوه بر کشور خودش، ایالات متحده آمریکا را هم همراه خودش به ورطه مشکل بکشاند.»

به نوشته این پایگاه آمریکایی، محمد بن سلمان در طول تنها دو سال گذشته سنت محافظه‌کاری و رویکرد احتیاط‌آمیز پادشاهان عربستان سعودی را کنار گذاشته و خاندان پادشاهی را درگیر مجموعه‌ای از اشتباهات فاحش در قبال یمن، قطر و ایران کرده است. 

«بدون داشتن شواهدی از تدبیر و تجربه، محمد بن سلمان بی‌پروا و نسنجیده عمل کرده و نشان داده که درکی از نحوه ایجاد پیوند بین راهبرد و تاکتیک ندارد. غم‌انگیز آنکه او توانسته پای دولت تازه‌کار ترامپ را هم به برخی از این ماجراجویی‌ها بکشاند.»

تحلیلگر پالیتیکو البته تأکید کرده که قصد ندارد  ولیعهد و وزیر دفاع عربستان را مقصر همراه کردن واشنگتن با طرح‌ها و نقشه‌هایش نشان دهد. وی می‌نویسد: «این موضوع، تماماً تقصیر کاخ سفیدی است که ساده‌لوحانه فکر می‌کند ریاض و ائتلاف کشورهای سنی خلیج (فارس) می‌توانند به آمریکا در رسیدن به سه هدف اساسی‌اش در خاورمیانه کمک کنند: شکست داعش، مهار ایران و محقق کردن صلح اعراب-اسرائیل.»

در ادامه این تحلیل آمده است: «در رفتار عربستان سعودی از زمان روی کار آمدن ملک سلمان و محمد بن سلمان از سال ۲۰۱۵ اصلاً هیچ نشانه‌ای از اینکه ریاض قادر به محقق کردن هر یک از این اهدف باشد، دیده نمی‌شود.»