بیانیه قاهره اعلام جنگ فراگیر علیه قطر است

 بیانیه نشست وزیران خارجه چهار کشور عربستان، امارات متحده عربی، مصر و بحرین در قاهره و تاکید بر اینکه جایی برای گفت وگو با قطر نیست، زنگ خطر را در ارتباط با شدت مواضع این کشورها علیه دوحه به صدا در آورد.

نقش بر آب شدن احتمال انعطاف محور سعودی در مقابل قطر

«جایی برای گفت وگو نیست»، این چیزی است که در بیانیه پایانی نشست چهارجانبه وزیران خارجه محور سعودی علیه قطر در قاهره آمده است و بر این اساس تمام پیش بینی ها مبنی بر انعطاف درخواست های سعودی- اماراتی از قطر اشتباه از آب در آمد زیرا در این بیانیه با رد کامل  پاسخ قطر تهدید شده است تحریم علیه دوحه تشدید می شود.

نشست روسای سرویس‌های اطلاعاتی و بررسی گام‌های بعدی علیه قطر

بعید نیست در نشست روسای سرویس های اطلاعاتی چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر در قاهره که یک روز قبل از نشست وزیران خارجه این کشورها در قاهره برگزار شد، تشدید مجازات ها علیه قطر بررسی شده باشد و این زنگ خطری است که احتمال می رود گام های بعدی شامل ایجاد ناآرامی در داخل و توطئه تغییرات در ساختار حاکم بر قطر طبق خواست و میل ریاض و ابوظبی باشد.

ورود به قلب اختلاف و کشمکش با قطر

همچنین نشست اطلاعاتی حامل پپام های «انعطاف ناپذیر» به قطر است مبنی بر اینکه آخرین نقطه اتصال نیز قطع خواهد شد و آنان به قلب کشمکشی خواهند زد که معلوم نیست پایان آن کجاست.

نکته قابل توجه اینکه در جزییات بیانیه قاهره می توان لحن تند علیه قطر را به خوبی مشاهده کرد، زیرا بار دیگر تاکید شد قطر باید تمام بندهای درخواست های 13 گانه را جز به جز اجرا کند، حال آنکه قطر این درخواست ها را فقط به معنی سرفرود آوردن و بالا بردن پرچم سفید تسلیم می داند که بخشی از آن شامل خودداری از دخالت در مسائل داخلی کشورهای دیگر و متوقف کردن حمایت از جنبش های غیرقانونی یا همان اخوان المسلمین و نیز توقف هرگونه اقدامات تحریک آمیز از سوی شبکه الجزیره را نیز شامل می شود.

همچنین لحن تند و قاطعانه  بیانیه نشست قاهره قابل تامل است زیرا در آن پاسخ قطر منفی و سست و عدم تعامل جدی با ریشه مشکلات توصیف شده است و همین لحن موجب می شود امید داشتن دوحه به امکان گفت وگو در مورد بخشی از فهرست درخواست های محور سعودی یا همان میزبانی از سران اخوان المسلمین و لحن تند الجزیره و سطح روابط با ایران به یاس تبدیل شود.

در این میان اظهارات انور قرقاش وزیر مشاور امور خارجه امارات به مثابه مهر تاییدی بر لحن تند و قاطعانه بیانیه مزبوراست زیرا وی تصریح کرد: « مهم ترین دستاورد کنفرانس مطبوعاتی در پی نشست قاهره، گرفتار نشدن در دام گفت وگو و مجال ندادن به رویکرد قطر مبنی بر دور کردن ما از جنگ با تروریسم است».

وی همچنین اظهار داشت، دوحه بر میانجیگری ها امید بسته بود اما بحران کنونی به درازا خواهد کشید و این به ضرر قطر و جایگاه و نیز وجهه آن تمام خواهد شد.