تلاش اردوغان برای حل بحران قطر

رئیس جمهوری ترکیه در آستانه برگزاری نخستین سالگرد کودتای نافرجام این کشور درباره مسائل مختلف از جمله ادامه رابطه با اتحادیه اروپا، آزادی بیان و همچنین بحران قطر سخن گفت.

اردوغان ادامه داد: ما به گفته هایمان عمل می کنیم. اگر اتحادیه اروپا می گوید که توانایی پذیرش ترکیه را در جمع خود ندارد؛ این مسئله را به راحتی می پذیریم. به این ترتیب ما هم سراغ پلان B یا حتی C می رویم. اتحادیه اروپا برای ما ضروری نیست.

وی افزود: اکثر مردم ترکیه دیگر اتحادیه اروپا را نمی خواهند و رویکرد این اتحادیه به کشورشان را غیر صادقانه ارزیابی می کنند. با این وجود ما کمی دیگر هم به رویکرد صادقانه خود در قبال اتحادیه اروپا ادامه می دهیم.

اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود، ادعای حبس ۱۵۰ روزنامه نگار را تکذیب کرد و گفت تنها ۲ نفر که واقعا دارای کارت خبرنگاری هستند، در ترکیه زندانی اند.

وی در عین حال خطاب به خبرنگار بی بی سی گفت: شما بیش از من صحبت می کنید و به من اجازه استفاده از حق آزادی بیان را نمی دهید. قرار است با من مصاحبه کنید ولی به من فرصت صحبت نمی دهید.

اردوغان در توجیه گسترده سرکوب مردم گفت: مخالفین به دستگاه های قضایی، نظامی، پلیس و رسانه نفوذ کرده اند و از همین راه هم موفق به کودتا شدند. آنها در همدستی با یکدیگر خواهان براندازی دولت آنکارا هستند و بعد خودشان را در پوشش خبرنگار جا می زنند تا نجات پیدا کنند. این موضوعی نیست که بپذیریم و از هیچ بیانیه ای در این خصوص هراس نداریم.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه مصاحبه خود به بحران قطر پرداخت و گفت: دوست نداریم شاهد برادر کشی مسلمان ها باشیم. ترکیه بخشی از این بحران نیست. برعکس، ما خواهان تقویت مذاکره و صلح در خلیج فارس هستیم و برای یافتن راه حل شتاب داریم. نمی خواهیم شاهد جنگ و برادرکشی مسلمانان باشیم و از این مسئله به تنگ آمده ایم.

وی همچنین بی توجه به نقش مخرب سیاست های ترکیه در بسیاری از رویدادهای منطقه ای، ادامه داد: نمی خواهیم شاهد آنچه در یمن روی می دهد باشیم. نمی خواهیم شاهد حوادث جاری در فلسطین و لیبی باشیم. آنچه در سوریه و عراق اتفاق می افتد، واضح است. ما خواهان این پیشامدها نیستیم و چنین مسئله ای را در خصوص قطر هم نمی پذیریم.