تله‌های انفجاری در کمین ساکنان موصل

اگرچه انتظارمی رفت شمار مجروحین جنگی پس از پایان عملیات نظامی در موصل کاهش یابد، اما به گزارش کمیته بین‌المللی صلیب سرخ ، آلودگی مهمات منفجرنشده یا مواد منفجره باقی‌مانده از درگیریها باعث افزایش‌ شمار مجروحین شده است. انتظار می‌رود با بازگشت شمار بیشتری از ساکنان موصل به این شهر شمار مجروحین باز هم افزایش یابد.

 

صلیب سرخ جهانی: تله‌های انفجاری در کمین ساکنان موصل

به گفته این سازمان بشردوستانه، میزان قابل‌توجه آلودگی تسلیحاتی (عوامل منفجرنشده، مین‌های موجود در مدارس، بیمارستان‌ها و امتداد جاده‌ها) خطری بزرگ برای غیرنظامیانی است که سعی در بازگشت به خانه خود دارند. موصل شدیداً آلوده است و بقایای جنگ مانند خمپاره­ ها و مواد منفجره دست‌ساز را هنوز هم می‌توان در خیابان‌ها و داخل منازل مشاهده کرد.

 

تیم جراحی سیار کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که هنوز در بیمارستان عمومی موصل فعال است، از پذیرش شمار زیادی مجروح در نتیجه انفجار تله‌های انفجاری، عوامل انفجاری دست‌ساز و مین‌ها خبر می دهد. برای نمونه، 2 زن هنگامی‌که سعی داشتند به خانه خود برگردند، با گشودن درب خانه‌شان تله انفجاری را ناخودآگاه فعال کردند و مجروح شدند. یا پسربچه 9 ساله‌ای که به‌تازگی با خانواده خود به خانه بازگشته بود، با دوچرخه خود از خانه خارج شد و با پا گذاشتن برروی یک تله انفجاری دست‌ساز، به‌شدت مجروح شد.

 

صلیب سرخ جهانی: تله‌های انفجاری در کمین ساکنان موصل

به‌منظور جلوگیری از افزایش قربانیان، پاک‌سازی مهمات منفجرنشده و مواد منفجره باقی‌مانده از جنگ و اطلاع رسانی برای کاهش آسیب به شهروندان موصل از اولویتهای کاری صلیب سرخ جهانی است. تاکنون بیش از 5500 نفر از آوارگان داخلی و ساکنان مناطقی که توسط نیروهای امنیتی عراق پس گرفته‌شده‌اند، در جلسات آگاه‌سازی نسبت به مهمات منفجرنشده که توسط صلیب سرخ جهانی برگزار شده، شرکت کرده‌اند.