حمایت وزیر خارجه روسیه از تصمیم مردم سوریه

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه از سیاست‌های اروپا و آمریکا انتقاد کرد. وی درباره اروپایی‌ها گفت که آنها پشیمان شده‌اند و روسیه هیچ کار اشتباهی انجام نداده است و این موضوع شامل اوکراین هم می‌شود.

لاوروف که به دعوت اندیشکده آلمانی «کوربر» در برلین سخن می‌گفت افزود: «اروپایی‌ها پشیمان هستند. بسیاری از مشکلات امنیتی جهان در پی افزایش تنش با آمریکا حل نشده‌اند و این شامل تغییرات آب‌وهوایی تا فقر و گرسنگی در جهان می‌شود.» وی گفت که به جای (حل این مسایل) تهدید تروریسم و مشکلات مربوط به مهاجران افزایش داشته است.

این سخنان در قالب موضوع «روسیه و اروپا در جهانی تغییر یافته» ابراز شد و لاوروف افزود: «پتانسیل ایجاد شرایط صلح‌آمیز میان اروپا و روسیه همچنان زیاد است و این در صورتی است که اروپایی به تحریک آمریکایی‌ها علیه مسکو اقدام نکنند.»

وی درباره بحران اوکراین و اختلافات موجود میان کشورش و غرب گفت که به جای سیاست‌های کوتاه مدت آمریکا و اتحادیه اروپا، مسکو خواستار اوکراین با ثبات و دموکراتیک است که در آن گرایش های مصنوعی روس‌هراسی وجود نداشته باشد.

وزیر خارجه روسیه همچنین درباره سیاست‌های کشورش در سوریه هم گفت که کشورش از اسد حمایت نمی‌کند. بلکه روسیه می‌خواهد مطمئن شود که مردم سوریه خودشان درباره سرنوشتشان تصمیم می گیرند.