نارضایتی «تیلرسون» و «مک‌مستر» از اوضاع دولت ترامپ

 مقام‌های آمریکایی از نارضایتی وزیر خارجه آمریکا و مشاور امنیت ملی کاخ سفید از اوضاع نابسامان دولت ترامپ خبر می‌دهند. منابع آگاه به پایگاه «میدل‌ایست‌آی» گفته‌اند «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا با «دونالد ترامپ» در پرونده مربوط به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) و بحران دیپلماتیک قطر هم‌نظر نیست. 

مطابق این گزارش، محور صف‌بندی‌ها و اختلافات در دولت را طرفداری از حضور آمریکا در صحنه بین‌المللی و ایفای نقش سنتی رهبری دنیا در جهان و یا طرفداری از رویکرد «آمریکا در اولویت» تشکیل می‌دهد. 

«تیلرسون» به نزدیکانش گفته در صورتی که بتواند تا یک سال در این سمت دوام بیاورد، خوش‌شانس بوده؛ دو مقام هم می‌گویند ژنرال «رابرت مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید از درهم‌آشفتگی و بی‌سامانی در مسائل کلیدی سیاست‌گذاری در داخل کاخ سفید ناراضی است. 

یک منبع آگاه به این موضوع به خبرگزاری رویترز گفت که تیلرسون از نداشتن اختیار، استقلال و کنترل بر وزارتخانه تحت امر خودش و مختار نبودن برای اداره آن به شکل مرسوم، ناراحت است. 

منبع مورد استناد رویترز گفت که چیزی درباره احتمال خروج تیلرسون از دولت ترامپ نشنیده اما «به نظر می‌رسد که اوضاع در دولت نه تنها بهتر نمی‌شوند، بلکه دارند به سمت بدتر شدن حرکت می‌کنند.»

بخشی از اختلافات میان دستگاه وزارت خارجه آمریکا با مجموعه کاخ سفید به پرونده توافق هسته‌ای ایران برمی‌گردد. تیلرسون هفته گذشته پایبندی ایران به توافق هسته‌ای با گروه 1+5 را تأیید کرد. این موضوع، مطابق آنچه پیشتر گزارش شده به جدال‌های پرتنشی میان تیلرسون با ترامپ و استراتژیست ارشد کاخ سفید، «استیو بانون» رو به رو شد. 

یک منبع گفت: «تیلرسون معتقد است که کارکنان کاخ سفید نباید در موقعیتی باشند که اقدام به بررسی دوباره سیاست‌های مقام‌های کابینه، با رویکردی خصمانه بکنند.»