پیامد های سفر تفریحی پادشاه عربستان

 سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان برای گذران تعطیلات از کشور خارج و زمام امور را به فرزندش که اکنون ولیعهد این کشور به حساب می آید واگذار کرد. این سفر زمزمه‌های کنار رفتن ملک سلمان از قدرت را در رسانه ها به راه انداخته است.

گرچه منابع رسمی مقصد پادشاه عربستان برای گذران تعطیلات را اعلانم نکرده اند اما برخی دیپلمات ها بندر طنجه در مراکش را محل گذران تعطیلات پادشاه اعلام کردند.

روزنامه الشرق الاوسط روز دوشنبه با انتشار بیانیه دربار عربستان نوشت: سلمان بن عبدالعزیز برای تعطیلات از عربستان خارج می شود. در این بیانیه به نقل از ملک سلمان آمده است: با توجه به تصمیم خود برای سفر به خارج عربستان، اداره امور کشور و رسیدگی به وضع مردم را در دوره حضور نداشتن مان در عربستان، به محمد بن سلمان ولیعهد واگذار کردیم.

گرچه رفتن پادشاهان سعودی به تعطیلات و واگذاری امور به ولیعهد در این کشور یک سنت و بسیار مسبوق به سابقه بوده و در گذشته نیز این اقدامات صورت می گرفت اما آنچه که موجب حساسیت این سفر شده شرایط روز عربستان است نه اقدام ملک سلمان.

شرایطی که در جریان آن بن نایف از ولیعهدی کنار گذاشته شد و بن سلمان جای او را گرفت. یعنی پادشاهی در عربستان در این دوره از فرزندان ملک عبدالعزیز به نوه او رسید و اینجا این پرسش مطرح است که آیا توافقی در این خاندان بزرگ درباره اینده قدرت در دست نسل دومی صورت گرفته یا محمد بن سلمان نیز قدرت را در سلسله خود یعنی بچه ها و نوه های خود محدود خواهد کرد.

به هر حال ملک سلمان این جرات را به خود داد تا از کشور خارج شود در حالی که پیشتر او برای نشست «گروه 20» از بیم کودتا و متزلزل بودن تاج و تخت خود، ریاست هیات سعودی در این نشست را به فرد دیگری واگذار کرده بود. گرچه فرزندش در هنگام خروج ملک از کشور به گونه ای که در هنگام بیعت با بن نایف به پای او افتاد ، به پای پدر نیز افتاد و پای او را بوسید اما قطعا ماهیت این دو بوسه کاملا متفاوت است.

پیشتر برخی منابع آگاه از جمله «مجتهد» خبر داده بودند که در نوار ویدئویی ضبط شده به زودی ملک سلمان پادشاهی فرزندش را اعلام خواهد کرد. اما منابع دیگری بر این باورند که این خروج نه پادشاهی محمد بن سلمان بلکه آزمایش افکار عمومی کشور و منطقه است تا این موضوع سنجیده شود که در  صورت واگذاری اختیارات به محمد جامعه عربستان و کشورهای منطقه چه واکنش احتمالی خاهد داشت.

جفری بلنکوفرت (Jeffrey Blankfort) روزنامه نگار، و تحلیلگر سیاسی خاورمیانه در آمریکا در این باره به رسانه  تابش کوثر می گوید: به نظر می رسد پادشاه عربستان عملا قدرت را واگذار کرده اما حضور سمبلیک خود را به عنوان پادشاه حفظ کرده است.

به هر حال چه این سفر واگذاری قدرت باشد یا نه، من این سفر او را به دونده دو امدادی تشبیه می کنم که بعد از پایان خط چند ده متری را هم با دونده ای که قرار است چوب ( قدرت) را دست بگیرد، همراهی می کند. او بر آن است تا با این سفر خود را از صحنه قدرت به آن میزانی دور کند تا افکار عمومی دست کم در داخل برای دوره انتقالی قدرت مهیا باشد. او در عین حال بر آن است  آن چنان از کشور دور نشود تا این حس را به شاهزاده های ناراضی و طاغی طیف ولیعهد مخلوع بدهد که می توانند حقوق غصب شده خود را باز پس گیرند.