توافق عملیات تبادل اسرای حزب‌الله

طی ساعات و یا دو روز آینده درباره خروج عناصر تروریستی جبهه النصره از جرود عرسال به ادلب واقع در شمال سوریه و تبادل اسرای حزب الله توافقاتی صورت خواهد گرفت.

«عباس ابراهیم» از مسئولان کمیته اردوگاه‌های پناهندگان سوری در منطقه عرسال لبنان اعلام کرد که برای ثبت اسامی افرادی که تمایل به خروج از این منطقه به سمت ادلب یا قلمون شرقی دارند، اقدام شده است.

 به گزارش پایگاه خبری المدن، تعداد این افراد بیش از سه هزار نفر اعم از فرد مسلح و غیرنظامی است و پیش‌بینی می شود که تعداد پناهندگانی که از لبنان به سمت سوریه خارج خواهند شد، حدود ۲۰ هزار پناهنده باشد.

توافق تاکنون بر سر خروج عناصر مسلح جبهه النصره و مسیر بازگشت اسرا از سوریه تا لبنان حاصل شد. عناصر مسلح جبهه النصره که ترجیح می دهند شبانه انتقال صورت بگیرد، شاید یکشنبه و یا دوشنبه شب محل خود را ترک کنند و کاروان مسیر الجردیه از جرود عرسال تا معبر جوسیه و از آنجا به قصیر و عمق حمص را طی کنند و منابع ترجیح می‌دهند که حزب الله مسئولیت خط سیر این کاروان را بر عهده بگیرد.

در مقابل نیز تحویل اسرای حزب‌الله صورت می گیرد. منابع نزدیک به حزب الله می‌گویند که اسرای آن زمینی از سوریه به لبنان باز خواهند گشت و هرگونه ارتباط ترکیه با این مساله و امکان انتقال اسرا از ترکیه به فرودگاه بیروت را تکذیب کردند.

به نظر می رسد که این توافق چندان با توافقی که بین دو طرف درباره الزبدانی و مضایا مقابل کفریا و الفوعه صورت گرفته بود، تفاوتی ندارد.