بزرگترین رزمایش پساجنگ سرد روسیه

رزمایش تازه روسیه که قرار است به زودی در شرق اروپا برگزار شود، توجه آمریکا را جلب کرده است.

به نوشته وبگاه «ریل کلییر دیفنس» کارشناسان امور دفاعی و نظامی در اقصی نقاط جهان منتظر تماشای رزمایش روسیه در بلاروس هستند. این رزمایش با مشارکت حدود ۱۰۰۰۰۰ سرباز روس در ماه سپتامبر برگزار شده و در آن از برخی دستاوردهای نظامی جدید روسیه نیز استفاده می‌شود.

تحلیلگران می‌گویند رزمایش «زاپاد» بزرگترین و پیچیده‌‌ترین نمایش نیروهای رزمی روسیه از پایان جنگ سرد به این سو است. محدوده و گستردگی رزمایش زاپاد متحدین آمریکا در اروپا را نگران کرده است.

این رویداد یکی از موارد مورد توجه پنتاگون است، چراکه باید تاکتیک‌ها و فناوری‌هایی را که ارتش روسیه را به یک دشمن بزرگ تبدیل می‌کند، مورد بررسی قرار دهد.

«جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هفته گذشته روسیه را «توانمندترین بازیگری» که کشورش با آن مواجه است، نام نهاد.

«ریموند توماس» رئیس مقر عملیات ویژه آمریکا نیز گفت که این رزمایش در بلاروس هشداری به کشورهای اروپای شرقی است زیرا آن‌ها این رزمایش را به عنوان تلاشی از سوی روسیه برای استقرار نیروهایش نزدیک به قلمروی ناتو می‌دانند.

به نوشته این وبگاه تحلیلی، کارشناسان نظامی به ویژه کنجکاو دیدن پهپادها و تاکتیک‌های جدید روسیه در این رزمایش هستند.

«ساموئل بنت» تحلیلگر اندیشکده آمریکایی گفت که انتظار دارد شاهد پیشرفت‌های چشمگیر روسیه در ساخت پهپاد باشد.

وی گفت: «روس‌ها در رزمایش زاپاد نشان خواهند داد که چگونه از پهپادها برای جمع آوری اطلاعات و امور تجسسی و جنگ الکترونیک  استفاده می‌کنند.»