آمریکا از بلندپروازی‌های امارات در منطقه نگران است

 روزنامه واشنگتن پست در گزارش خود به نقل از مسئولان سابق آمریکا نوشت که آنها از بلندپروازی‌های محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی در زمینه سیاست خارجی نگران هستند و رویکرد امارات با منابع و سیاست های آمریکا در منطقه در تضاد است.

این روزنامه به درز محتوای سند جدیدی از یوسف العتیبه سفیر امارات در واشنگتن اشاره کرد که نقش امارات در کارشکنی در تلاش های صلح یمن را - که جان کری وزیر امور خارجه وقت آمریکا انجام می داد- برملا می کند.

واشنگتن پست از دستیابی خود به اسناد و نامه های دیپلماتک امارات که به بیرون درز کرده، خبر داد و نوشت که صورتجلسه نشست ولیعهد ابوظبی با خالد بحاج نخست وزیر (دست نشانده امارات و عربستان در یمن) در ماه مه سال 2015 میلادی از جمله این اسناد است.

براساس سند، "بن زاید در جریان نشست یاد شده بحاح را تشویق کرده است تا آتش بس با جنبش انصار الله یمن را نپذیرد و در تلاش‌های آمریکا برای دستیابی به سازشی سیاسی در یمن کارشکنی کند".

این روزنامه افزود: ولیعهد ابوظبی در این جلسه بحاح را ترغیب کرد تا بر موضع خود در مخالفت با درخواست آمریکا برای آرام کردن اوضاع یمن پافشاری کند.

به نوشته واشنگتن پست، ولیعهد ابوظبی به بحاح در این نشست گفت که "باید صرف نظر از سخن وزیر خارجه آمریکا و توانایی وی در متقاعد کردن طرف‌ها، موضع یمن باید قاطع باشد".

این روزنامه به نتایج تحقیقات دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا درباره نقش امارات در هک کردن خبرگزاری دولتی قطر و شعله ور کردن بحران بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس اشاره کرد که باعث "شکاف و دو دستگی بین هم پیمانان واشنگتن و زیان به منافع آمریکا شد و کاخ سفید را مجبور کرد که نقش میانجیگری ناخواسته را برای حل بحران بین هم پیمانانش بازی کند".

واشنگتن پست نوشت: امارات نقش محوری را در عملیات نظامی سرنگون کردن معمر قذافی رهبر لیبی ایفا کرد اما موضع این کشور در مرحله بعدی تغییر و در فرایند صلح در این کشور مانع تراشی کرد.

این روزنامه افزود: مسئولان آمریکایی از وضعیت سالهای پس از سرنگونی قذافی احساس ناامیدی می کنند زیرا امارات از ژنرال خلیفه حفتر حمایت مالی و نظامی کرد که این حمایت تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه لیبی را نقض می کند.