ادعای حمله صوتی به کارکنان سفارت آمریکا در کوبا

آمریکا و کوبا پس از 6 دهه قطع روابط دیپلماتیک، دو سال پیش و در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» بار دیگر روابط خود را از سر گرفتند و دفتر سفارت آمریکا در هاوانا گشوده شد. دیپلمات‌های کوبایی نیز به محل سفارت این کشور در واشنگتن اعزام شدند؛ اما اخیرا حوادثی در هاوانا رخ داده که بار دیگر روابط دو کشور را در معرض تهدید قرار داده است.

وزارت خارجه آمریکا شب گذشته اعلام کرد دو دیپلمات کوبایی  را در پی بروز مشکل جسمانی برای چند دیپلمات آمریکایی مستقر در هاوانا از واشنگتن اخراج کرده است.

اواخر سال 2016 نخستین گزارش درمورد مشکلات شنوایی کارکنان سفارت آمریکا در کوبا منتشر شد و پس از آن نیز شکایت‌ها در این مورد ادامه یافت. حتی گفته می‌شود دو کارمند سفارت آمریکا کاملا شنوایی خود را از دست دادند و به ناچار ماموریت آنها نیمه کاره، لغو شد تا برای درمان به کشور بازگردند. احتمالا ناشنوایی این دو کارمند دائم بوده و امیدی به درمان آنها وجود ندارد.

تیمی از بازرسان آمریکایی در حال بررسی این احتمال هستند که افرادی ناشناس و در ارتباط با دولت کوبا، دستگاه‌هایی را خارج از ساختمان محل سکونت کارمندان سفارت آمریکا قرار داده‌اند که با انتشار امواج فراصوت، موجب آسیب زدن به شنوایی کارمندان شده‌ است.

مقامات آمریکایی مدعی شدند دولت کوبا نظارت شدیدی بر تمام تحرکات و رفت و آمدها در این کشور دارد. بنابراین، با توجه به این موضوع غیرممکن است کسی بتواند بدون اطلاع دولت کوبا اقدامی علیه کارکنان سفارت آمریکا انجام دهد.

همسران دیپلمات‌های آمریکایی نیز از این ماجرا در امان نبودند و آنها نیز شکایت‌هایی مبنی بر سرگیجه‌های دائم و ناشنوایی را مطرح کرده‌اند.

دولت کوبا هر اتهامی را در این باره رد کرده است؛ اما آمریکایی‌ها مدعی شدند آزار دیپلمات‌های این کشور در هاوانا ریشه تاریخی دارد و پیش از قطع روابط دیپلماتیک نیز مشابه این اقدامات خرابکارانه گزارش شده بود.

«هیثر نوئرت»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد اخراج دو دیپلمات کوبایی در ارتباط با همین ماجرا بوده و 23 مه (2 خرداد) انجام شده است. وی تاکید کرد واشنگتن مشکل جسمی وارد آمده به دیپلمات‌های آمریکایی را بسیار جدی می‌گیرد و تحقیقات در این مورد ادامه خواهد داشت.