به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری "الجزیرة"، حزب عدالت و توسعه اسلامی مغرب امروز اعلام کرد که در انتخابات پارلمانی که دیروز برای نخستینبار پس از ایجاد اصلاحات در قانون اساسی این کشور برگزار شد، موفق به کسب بیشترین کرسیهای پارلمانی شده است.

" مصطفی الرمید " عضو دبیرخانه این حزب در تماس تلفنی با الجزیره گفت: نتایج اولیه انتخابات دیروز نشان می‌دهد که حزب عدالت و توسعه اسلامی در مسیر پیروزی نهایی قرار داد و بزودی در عرصه اداره دولت مورد امتحان قرار خواهد گرفت.

وی بدون اشاره به نام احزاب دیگر افزود: این حزب با طرف‌های مختلف همپیمان خواهد شد و در مرحله بعد برنامه خود برای اداره دولت را تدوین خواهد کرد.

حزب عدالت و توسعه به رهبری " عبد الإله بن کران " یکی از ۳۱حزبی بود که در این انتخابات شرکت کرد. انتخاباتی که ۳ حزب چپ‌گرا و جنبش انقلابی ۲۰ فوریه آن را تحریم کرده بودند و در آن شرکت نکردند زیرا معتقدند که نظام سیاسی مغرب فاسد است و تا زمانی که پادشاه و هیأت او در رأس قدرت باشند، برگزاری انتخابات بیهود است.

انتخابات پارلمانی گذشته مغرب با مشارکت اندک مردم همراه بود.
پیش از برگزاری این انتخابات نیز انتظار می‌رفت که اسلام‌گرایان از احزاب دیگر پیشی بگیرند و بر دو رقیب اصلی خود یعنی حزب " الاستقلال " به ریاست " عبدالله الفاسی " و تجمع ملی برای آزادگان به ریاست " صلاح الدین مزوار " وزیر اقتصاد و دارایی برتری جوید.

حزب عدالت و توسعه مغرب بزرگترین حزب معارض این کشور است که از ۳۹۵ کرسی دارای ۴۷ کرسی است و حزب استقلال حاکم بر کشور نیز ۵۷ کرسی دارد.

حزب عدالت و توسعه مغرب امیدوار بود که پیروزی اسلام‌گرایان حزب " النهضة " در انتخابات ۲۳ اکتبر تونس در پیروزی اسلام‌گرایان در کشورهای اسلامی از جمله مصر و ترکیه بر انتخابات مغرب نیز تاثیر بگذارد و موجب پیروزی این حزب در انتخابات پارلمانی و در اختیار گرفتن کرسی‌های پارلمانی بیشتر شود.

زیرا در صورت پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی بر اساس اصلاحات ایجاد شده جدید در قانون اساسی مغرب، به حزبی که رای بیشتری در انتخابات بیاورد اجازه داده خواهد شد تا نخست‌وزیر را انتخاب کند.

نتایج انتخابات فردا اعلام می‌شود

خبرنگار الجزیرة اعلام کرد که روند شمارش آراء همچنان ادامه دارد اما پیش بینی‌ می‌شود که حزب عدالت و توسعه در این انتخابات که نتایج نهایی آن بعد از ظهر یک‌شنبه اعلام خواهد شد، پیروز میدان باشد.


مشارکت ۴۵ درصدی مردم مغرب در انتخابات پارلمانی

دیروز بیش از ۱۳ میلیون نفر از مردم مغرب برای انتخاب ۳۹۵ نماینده خود به پای صندوقهای رای فراخوانده شدند و به گفته وزارت کشور مغرب، میزان مشارکت مردمی در این انتخابات ۴۵ درصد بوده است و چند ساعت پیش تمام مراکز رای‌گیری بسته شده‌اند.

این نخستین انتخابات این کشور پس از ایجاد اصلاحات در قانون اساسی این کشور به شمار می‌آید و انتظار می‌رفت که ۳۱ حزب سیاسی در آن شرکت کنند تا وزنه سیاسی آنها در مغرب در بوته آزمایش قرار گیرد.

این انتخابات در حالی برگزار شد که هفته پیش، هزاران نفر از معترضان مغرب خواستار تحریم‌ انتخابات پارلمانی شدند و تأکید کردند تا زمانی که پادشاه و هیأت وی قدرت واقعی را در دست داشته باشند، برگزاری انتخابات پارلمانی بیجا و بیهوده است.

این انتخابات آزمون اصلاحاتی است که "محمد ششم"، حاکم مغرب دستور آن را صادر کرده است تا به نوعی تلاش کند فشارها برای ایجاد تغییر در این کشور را که به دنبال قیامهای عربی در خاورمیانه به وجود آمد را خنثی کند.