به گزارش واحد مرکزی خبر، این حرکت معترضان، روز جمعه (۴ آذر، ۲۵ نوامبر) بعد از تجمع هزاران مصری در میدان آزادی (تحریر) قاهره برای هفتمین روز متوالی به دنبال خشونتهای مرگبار در این کشور انجام گرفت.

اعتراضات روز جمعه به درخواست فعالان برای برگزاری تظاهراتی یک میلیونی موسوم به " جمعه آخرین فرصت " به وقوع پیوست.

معترضان مصری خواستار پایان حاکمیت نظامی در این کشور و تشکیل یک دولت غیرنظامی شدند.

بعد از اینکه شورای نظامی نیروهای مسلح مصر، کمال الجنزوری نسخت وزیر سابق این کشور را مامور تشکیل یک دولت انتقالی کرد، این اعتراضات برگزار شد.

جنزوی ۷۸ ساله بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ میلادی به عنوان نخست وزیر در رژیم حسنی مبارک رئیس جمهور سقوط کرده مصر کار کرد و همچنین معاون نخست وزیر و وزیر برنامه ریزی رژیم وی نیز بوده است.

انتصاب وی خشم مردم مصر را که خواستار کناره گیری حسین طنطاوی رئیس دولت نظامی مصر هستند، بیش از پیش برانگیخت.

با وجود این، جنزوری وعده داده که به ملت مصر خدمت کرده و اعلام کرده است که طنطاوی قصد ماندن در قدرت را ندارد.

بر پایه این گزارش، معترضان مصری همچنین خواستار تعویق انتخابات پارلمانی که طبق برنامه قرار است روز دوشنبه برگزار شود هستند و می‌گویند، انتخابات شفاف تحت حاکمیت نظامی ممکن نخواهد بود.

با این حال، شورای نظامی نیروهای مصلح مصر می‌گوید، این انتخابات که اولین انتخابات بعد از سرنگونی حسنی مبارک است، طبق برنامه در ۲۸ نوامبر برگزار می‌شود.

از سوی دیگر، تعدادی از مقامات ارتش مصر به معترضان در این کشور پیوسته و نارضایتی خود را از وضعیت موجود و انتخاب جنزوری به عنوان نخست وزیر ابراز کرده‌اند.

گفتنی است تظاهرات ضد دولتی مشابهی در دیگر شهرهای بزرگ مصر از جمله اسکندریه و اسماعیلیه برگزار شده است.