به گزارش پرس تي وي، بيش از يک ميليون نفر از مردم مصر روز جمعه در قاهره و اطراف ميدان آزادي که نماد انقلاب مردمي مصريها تلقي ميشود، برکناري شورايعالي نظامي را از قدرت خواستار شدند.

شورای‌عالی نظامی مصر پس از انقلاب مردمی در این کشور که به سرنگونی رژیم دیکتاتوری حسنی مبارک در ماه فوریه انجامید، قدرت را به دست گرفت.

شرکت کنندگان دراین اعتراضات همچنین مخالفت خود را با کمال الجنزوری از مقام‌های رسمی بازمانده دوره مبارک و نامزد پیشنهادی شورای‌عالی نظامی به عنوان نخست وزیر ابراز داشتند.

برخی از افسران ارتش مصر نیز با پیوستن به صف اعتراضات، حمایت خود را از درخواست‌های مردمی برای تشکیل دولتی غیرنظامی اعلام کردند.

این عده از افسران مصری با پیوستن به اعتراضات مردمی، مخالفت خود را با گزینه حاکمان نظامی برای ریاست دولتی انتقالی ابراز داشتند.

سروان احمد شومان تصریح کرد: " شورای‌عالی نیروهای مسلح نمی‌تواند نماینده کل ارتش باشد. ارتش باید بار دیگر به مردم بپیوندد و این بهترین گزینه است. ما باید به ماهیت انقلاب متوسل شویم. "

این نظامی مصری همچنین ازسرکوب‌ معترضان در جریان اعتراضات چند روز گذشته ابراز تاسف کرد و آن را نماد درماندگی بازماندگان رژیم مبارک که برای ماندن در قدرت در تقلا هستند، توصیف کرد.

سروان احمد شومان با اشاره به این که خواست مردم از آغاز قیام در مصر تاسیس دولتی غیر نظامی بوده است، بر تشکیل " پارلمانی واقعی " که نماینده مردم مصر و پوشش دهنده خواسته‌های آن‌ها باشد تاکید کرد.

شومان تصریح کرد: " شورای‌عالی نیروهای مسلح شش ماه مهلت دارد تا برای تشکیل دولتی موقت و برگزاری انتخابات تلاش کند اما حاکمان نظامی از جایی در خارج از مصر دستور می گیرند. "

وی بدون اشاره به این که حاکمان نظامی مصر از کجا هدایت می‌شوند، خطاب به نظامیان افزود: " ما باید نماینده مردم خود ونه خارج از کشور باشیم. "

وی همچنین درباره نامزدی کمال الجنزوری و این که نخست وزیر سباق مصر بتواند گزینه مناسبی برای اوضاع فعلی در مصر باشد، ابراز تردید کرد.

یک مقام رسمی دیگر ارتش مصر نیز از کشته شدن بیش از ۴۱ معترض در هفته گذشته ابراز تاسف کرد و از حاکمان نظامی خواست تا درخواست‌های مردم را برآورده کنند.

سرگرد عمر مطوالی گفت: " من مدت‌های طولانی یک نظامی بوده‌ام. مهم نیست که ما یک غیرنظامی ویا نظامی باشیم بلکه مساله مهم این است که ما همه مصری هستیم. ما در کنار هم با انقلابیون هستیم و از انقلاب حمایت می‌کنیم. "

این نظامی مصری همچنین کشتن معترضان را بخشی از توطئه غرب برای منحرف کردن انقلاب از مسیر اصلی‎اش دانست و آن را محکوم کرد.

وی نیز هم‌صدا با دیگر هم‌قطارانش مخالفت خود را با حضور مهره‌های به جا مانده از دوره مبارک در وزارت دفاع و شورای‌عالی نظامی ابراز داشت.

مطوالی افزود: " مصری‌ها با مداخله خارجی غرب و به ویژه امریکا که تلاش فزاینده‌ای را برای منحرف کردن انقلاب از مسیر خود به کار گرفته‌اند، مخالفند. "

این سرگرد مصری همچنین از ژنرال حسین طنطاوی رییس شورای‌عالی نظامی مصر خواست تا به خواست مردم احترام گذاشته و از قدرت کناره گیری و برای محاکمه در دادگاه حضور یابد. "

وی همچنین از حاکمان نظامی خواست تا با برگزاری یک همه پرسی ملی به مردم فرصت دهند تا آن‌ها خود برای سرنوشت کشورشان تصمیم گیری کنند.

این نظامی مصری همچنین متعهد شد ارتش مصر از وعده خود برای حمایت از مردم مصر دست برندارد و به وظایف خود در حفظ امنیت عمومی در مصر ادامه دهد.

وي درعين حال ابراز اميدواري کرد که حاکمان نظامي در نهايت ظرف يک هفته ديگر استعفا دهند و درخواستهاي مردم مصر برآورده شود.