ترکیه حمایت خود را از مخالفان سوری برداشته است؟

 اسپوتنیک در مطلبی نوشت: ترکیه حمایت خود از شورشیان سوری را قطع کرده است. به باور موسی اوزوجورلو – تحلیلگر سیاسی و روزنامه نگار – این تصمیم می‌تواند به عادی سازی روابط میان آنکارا و دمشق کمک کند.

پایگاه خبری زمان الوصل به نقل از یک منبع در ائتلاف ملی سوریه گزارش داد ترکیه تصمیم گرفته است به حمایت خود از مخالفان سوری پایان دهد.

این ائتلاف که در نوامبر 2012 تشکیل شد، سالانه مبلغ 320 هزار دلار از ترکیه دریافت می‌کرده است.

بر اساس اظهارات موسی اوزوجورلو، تصمیم برای پایان دادن به حمایت‌ از مخالفان سوری، به دلیل عدم تمایل ترکیه برای تامین مالی گروهی بوده است که «تنها قادر به سخنرانی در کنفرانس‌های خبری است، ولی در میدان جنگ بی‌استفاده است.»

این خبرنگار خاطر نشان کرد ائتلاف اکنون ابزار لازم برای اعمال نفوذ در جریان سوریه را ندارد.

اوزوجورلو گفت: «این سازمان (مخالفان سوری) اکنون نمادین است. این سازمان تنها می‌تواند تحت حمایت سران خود در آنکارا و استانبول فعالیت کند. پس از پنج سال، بر همه واضح است که ائتلاف ملی سوریه (مخالفان) آینده‌ای نخواهد داشت. دولت ترکیه درک کرده است که حمایت مالی از این گروه بی‌نتیجه است و تصمیم گرفت به پشتیبانی از این سازمان پایان دهد.»

این کارشناس همچنین گفت ترکیه تمرکز خود را بر دفع تهدیدهای امنیتی از جانب نیروهای کُرد که در جنگ سوریه حضور دارند، معطوف کرده است.

وی افزود: «در حالی که آمریکا تصمیم گرفته است حمایت از گروه‌های مخالف سوری را برای تمرکز بیشتر به منظور کمک رسانی به نیروهای کُرد قطع کند، تصمیم اخیر ترکیه نشانی است از اینکه آنکارا قصد دارد تمرکز خود را به مقابله با این نیروها در سوریه معطوف کند.»

در عین حال، این تحلیلگر سیاسی متذکر شد این اقدام می‌تواند در آینده بسیار مهم باشد زیرا این گامی مثبت در روابط آنکارا و دمشق به حساب می‌آید.

این کارشناس اظهار داشت: «ترکیه با توقف حمایت‌ها از مخالفان سوری می‌تواند حسن نیت خود را نسبت به دولت سوریه نشان دهد. این تصمیم می‌تواند به سردی روابط میان آنکارا و دمشق پایان دهد.»

به باور این تحلیلگر سیاسی، همکاری احتمالی میان ترکیه و دولت سوریه می‌تواند برای هر دو طرف سودمند باشد.

وی گفت: «نیروهای کُرد مشکل اصلی ترکیه در منطقه هستند. ممکن است این تصمیم به دلیل تمایل آنکارا برای هماهنگی اقدامات درباره نیروهای کُرد با دمشق اتخاذ شده باشد. آنکارا و دمشق درباره مسئله نیروهای کُرد منافع مشترکی دارند.

با این‌حال، اوزوجورلو معتقد است بهبود سریع روابط میان سوریه و ترکیه ممکن نخواهد بود.

وی در پایان سخنان خود گفت: «به نظر می‌رسد آن‌ها به جنگ لفظی با یکدیگر ادامه دهند. با این‌حال، اینکه ترکیه حمایت از ائتلاف ملی سوریه را قطع کرده است نشان می‌دهد آنکارا دیگر نیروهای معارض را به رسمیت نمی‌شناسد. این می‌تواند روابط آنکارا و دمشق را وارد فاز جدیدی کند.»