چاوز اموالش را از اروپا خارج کرد

به گزارش فارس، ونزوئلا روز جمعه نخستین بخش از ذخایر استراتژیک طلای این کشور را که در بانکهای خارجی نگهداری میشد، به کاراکاس باز گرداند.

" هوگو چاوز "، رئیس‌جمهور ونزوئلا، در ماه آگوست سال جاری اعلام کرد که قصد دارد ذخایر طلای کشور را به خزانه ملی ونزوئلا باز گرداند.

همچنین چاوز اظهار داشته بود: ونزوئلا در نظر دارد ذخایر ارز بین‌المللی در گردش خود را در بانک‌های کشورهای دوست همچون برزیل، چین و روسیه نگهداری کند.

رئیس‌جمهور ونزوئلا در این رابطه تصریح کرد: انتقال ذخایر ارزی از اروپا و آمریکا به این کشورها، به بهبود وضعیت ذخایر کشور در مقابل بحران جهانی نظام سرمایه‌داری کمک خواهد کرد.

" نلسون مرنتس "، رئیس بانک مرکزی ونزوئلا، در خصوص انتقال ذخایر طلا اظهار داشت: ذخایر طلا از چند کشور اروپایی تحویل گرفته شدند.

وی در رابطه با حجم نخستین بخش ذخایر طلای باز گردانده شده به ونزوئلا سخن نگفت. مرنتس همچنین زمان باز گرداندن همه شمش‌های طلا به ونزوئلا را اعلام نکرد.

انتظار می‌رود، بیش از ۱۶۰ تن طلا به ارزش حدود ۱۱ میلیارد دلار از بانک‌های اروپایی و آمریکایی به کاراکاس منتقل شود.

بر اساس اطلاعات یک منبع آگاه در دولت ونزوئلا، انتقال همه شمش‌های طلا طی چند پرواز تا پایان سال جاری صورت خواهد پذیرفت.

روز گذشته شمش‌های طلا تحت محافظت نیروهای امنیتی از فرودگاه به خزانه بانک مرکزی منتقل شدند. جمعی از مردم کاراکاس با در دست داشتن پرچم و سر دادن شعارهایی در حمایت از چاوز، در طول مسیر انتقال شمش‌های طلا تجمع کرده و از بازگشت ذخایر ملی کشور خود استقبال کردند.

بر اساس اطلاعات مربوط به ۸ آگوست سال ۲۰۱۱، ونزوئلا دارای ۳۶۵ تن ذخایر طلا به ارزش ۱۸.۳۴۹ میلیارد دلار است که ۵۷.۷۸ درصد آن در خارج از این کشور نگهداری می‌شود. همچنین ذخایر ارزی در گردش این کشور در تاریخ مذکور، ۶.۳۸۵ میلیارد دلار اعلام شده است که از این میزان ۵۹.۱۷ درصد در بانک‌های سوئیس، ۱۷.۹ درصد در انگلیس و ۶.۴۸ درصد در آمریکا نگهداری می‌شوند.

هوگو چاوز پیش از این اعلام کرده بود که بازگرداندن ذخایر طلا به ونزوئلا در راستای دفاع از استقلال و حق حاکمیت این کشور است.