حمایت نامزد نخست وزیری تونس از حق هسته ای ایران

' حمادی الجبالی' در گفت وگو با ایرنا به تونس و در پاسخ به این پرسش،' به عنوان رییس آینده دولت تونس چه نگاهی به روابط ایران و تونس دارید؟،' گفت: رابطه ما با ایران برادرانه است و ان شاء الله امیدواریم كه این رابطه روز به روز تعمیق و تحكیم شود.

دبیرکل حزب النهضه افزود: آرزو می کنم روابط خوب بین دو کشور در همه عرصه ها رو به جلو باشد.

وی تصریح کرد: آرزوی ما تحکیم و توسعه روابط تونس با ایران است.

الجبالی همچنین با تایید حق برخورداری ایران از انرژی هسته ای گفت: قطعا هر کشوری حق دارد که امکانات علمی و فنی خود را تقویت و رو به جلو حرکت کند، این یک حقی بدیهی است که کسی نمی تواند در آن تشکیک کند.

نامزد اصلی نخست وزیری تونس خاطرنشان کرد: مسلم است که همه کشورها اعم از ایران حق دارند فن آوری های صلح آمیز را در اختیار داشته باشند.

دبیرکل حزب النهضه همچنین در گفت وگویی با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره نوع نظام حکومتی آینده در تونس گفت: حزب النهضه به عنوان یکی از طرف ها در مجلس موسسان از دیدگاه خود برای بنیانگذاری نظام پارلمانی دفاع خواهد کرد و مطمئنا در این باره به توافق خواهیم رسید، در غیر این صورت وارد رای گیری خواهیم شد.

وی در باره روند حرکت تشکیل دولت جدید گفت: اکنون رییس مجلس موسسان و دو نایب او مشخص شده و دو کمیسیون تنظیم آیین داخلی و تعیین اختیارات مقامات ارشد تشکیل شده اند، با پایان یافتن کار این دو کمیسیون، مجلس موسسان، رییس جمهور را انتخاب و وی نیز به نوبه خود شخصی را به عنوان رییس دولت برمی گزیند تا دولت جدید را تشکیل دهد.

مجلس موسسان تونس روز(سه شنبه) ۲۲ نوامبر ۲۰۱۱ – اول آذر ماه ۱۳۹۰ - آغاز بکار کرد و ' مصطفی بن جعفر '(۷۱ ساله) رییس حزب ائتلاف دموکراتیک برای کار و آزادی ها را به عنوان رییس مجلس برگزید.

مهمترین وظیفه مجلس موسسان تونس، تدوین قانون اساسی جدید ' جمهوری دوم ' در طول یکسال و ترسیم نقشه سیاسی آینده تونس است تا فرصت برای برگزاری انتخابات مجلس و ریاست جمهوری فراهم شود.

بدنبال رایزنی های طولانی و ماراتونی یک ماهه، حزب اسلام گرای النهضه به ریاست ' راشد الغنوشی '، حزب کنگره برای جمهوری به ریاست ' منصف المرزوقی ' و حزب ائتلاف دموکراتیک برای کار و آزادی ها به رهبری مصطفی بن جعفر یک توافق نهایی را امضا کردند که براساس آن نامزدهای اصلی این سه حزب، المرزوقی به عنوان رییس جمهور، الجبالی به عنوان نخست وزیر و مصطفی بن جعفر به عنوان رییس مجلس موسسان اعلام شد.

ائتلاف این سه حزب با در اختیار داشتن ۱۳۸ کرسی از مجموع ۲۱۷ کرسی مجلس موسسان، اکثریت را در اختیار دارد و بر این اساس ناظران معتقدند، المرزوقی رییس جمهور دولت جدید انتقالی تونس و الجبالی نیز به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل دولت خواهند بود.

در محافل سیاسی و رسانه ای تونس گفته می شود که الجبالی اعضای دولت جدید را مشخص کرده و منتظر است تا براساس قانون و در زمان مقرر اسامی هیات دولت جدید تونس را اعلام کند.

الجبالی در پاسخ به پرسشی از دادن توضیح درباره تركیب دولت آینده تونس خودداری و دلیل آن را ' احترام به روند كاری مجلس موسسان ' اعلام كرد.