واکنش لاوروف به تعطیلی دفاتر کنسولگری روسیه

 روزنامه اینترنتی «گازیتا.رو» امروز در تحلیلی نوشته است: تبادل «ضربات دیپلماتیک» بین مسکو و واشنگتن همچنان ادامه دارد - وزارت امور خارجه آمریکا از روسیه خواسته است که تا تاریخ 2 سپتامبر، کنسولگری خود در شهر سانفرانسیسکو و همچنین دو ساختمان متعلق به کنسولگری روسیه در واشنگتن و نیویورک را تعطیل کند. منابع خبری این روزنامه گفته اند که مقامات مسکو ازهم اکنون در فکر مقابله به مثل با این اقدام آمریکا هستند.

«هدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه (31 آگوست) اعلام کرد که روسیه باید تا تاریخ دوم سپتامبر 2017 (روز شنبه) سرکنسولگری خود در شهر سانفرانسیسکو و همچنین دو دفتر کنسولگری روسیه در واشنگتن و نیویورک را تعطیل کند. به گفته وی، این تصمیم در پاسخ به اقدام مسکو در کاهش دیپلماتهای آمریکایی در روسیه گرفته شده ست. نائورت همچنین یادآور شد که طرف آمریکایی درخواست طرف روسی برای کاهش پرسنل دفاتر دیپلماتیک خویش تا تاریخ اول ماه سپتامبر را بطور کامل اجرا کرده است.

دفتر سرکنسولگری روسیه در واشنگتن از ارائه هر نوع تفسیری در رابطه با این تصمیم دولت آمریکا خودداری نموده است.

بدین ترتیب دو کشور هریک دارای سه کنسولگری در خاک یکدیگر خواهند شد. بعد از این روسیه تنها دارای 3 کنسولگری در شهرهای هیوسون، سیاتل و نیویورک خواهد بود. آمریکا نیز در خاک روسیه دارای 3 کنسولگری در شهرهای سنت پترزبورگ، ایکاترینبرگ و ولادی وستوک است.

امکان تعطیلی یک کنسولگری آمریکا در خاک روسیه

یک مقام آگاه در مسائل سیاست خارجی روسیه به «گازیتا.رو» گفته است که این کشور، همانطور که معمول است، با این اقدام آمریکا «مقابله به مثل عینی» خواهد نمود و احتمالا باید منتظر بود تا یکی از کنسولگریهای آمریکا در خاک روسیه تعطیل شود. دیگر منبع دیپلماتیک روس پیش بینی کرده است که بین کنسولگری آمریکا در شهر ایکاترینبرگ یا ولادی وستوک، یکی برای تعطیل شدن انتخاب خواهد شد.

ابراز تاسف سرگئی لاوروف از تصمیم جدید واشنگتن

بعد از انتشار خبر سخنان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، وزارت امور خارجه روسیه بلافاصله از گفتگوی تلفنی مجدد "سرگئی لاوروف" با "رکس تیلرسون" خبر داد. بر اساس این اطلاعات، تیلرسون از قبل در خصوص «امکان محدود شدن فعالیتهای دیپلماتیک روسیه در ایالات متحده» به لاوروف هشدار داده بود.

در سایت رسمی وزارت خارجه روسیه آمده است: «در واکنش به این اقدام، سرگئی لاوروف از افزایش تیرگی روابط دوجانبه ابراز تاسف نموده و یادآور شد که این مسئله انتخاب طرف روسی نیست. ضمن اینکه مسکو با دقت اقدام جدید واشنگتن را بررسی کرده و سپس به آن واکنش مناسب نشان خواهد داد.»  

ایجاد شرایط دشوار برای آغاز به کار سفیر جدید روسیه در آمریکا

درخواست آمریکا برای تعطیلی دفاتر کنسولگری روسیه دقیقا همزمان با پرواز "آناتولی آنتونوف" سفیر جدید روسیه در ایالات متحده به واشنگتن صورت گرفت. به عقیده یک دیپلمات روس، دولت آمریکا با این اقدام در واقع خواسته تا شرایط کاری را برای سفیر جدید روسیه در این کشور دشوار کند. ضمن اینکه، مسلما این تصمیم، روند عادی سازی روابط مسکو و واشنگتن را به مراتب دشوارتر از گذشته خواهد کرد.

وی افزود: «اکنون آنتونوف در نخستین روز کاری خود در واشنگتن باید به تعطیلی دفاتر کنسولگری بپردازد. ضمن اینکه اتباع روس زبان ساکن سانفرانسیسکو نیز با دشواریهایی روبرو خواهند شد، در حالیکه این شهر دارای بزرگترین جامعه روس زبانها در خاک ایالات متحده است.»

لزوم حفظ روابط دیپلماتیک روسیه و آمریکا در سطح فعلی

"لئونید اسلوتسکی" رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه در تفسیر وضعیت موجود گفته است: «با وجود شرایط بوجود آمده، نباید مذاکرات دیپلماتیک بین دو کشور متوقف شود و قطعا تصمیمات لازم در این زمینه گرفته خواهد شد. البته به عقیده من، روسیه نباید به مقابله به مثل عینی بپردازد، بلکه برعکس تلاش کند تا سطح روابط دیپلماتیک بین دو کشور در سطح فعلی حفظ شود، برای اینکه این مسئله برای تقویت ثبات بین المللی بسیار ضروری است.»   

"ایوان تیموفییف" مدیر برنامه ای شورای امور بین الملل روسیه نیز به این روزنامه گفته است: «چنین تصمیمی از سوی واشنگتن جای تعجب ندارد و کسی از این مسئله شوکه نشده است. ضمن اینکه آنتونوف، دیپلماتی کاملا با تجربه است و به خوبی قادر به حل و فصل مشکلات مربوط به تعطیلی دفتر کنسولگری روسیه در آمریکا خواهد بود.»

ضمن اینکه به عقیده این کارشناس، مقابله به مثل عینی مسکو هم بعید است به نفع هیچیک از طرفین باشد و مقامات وزارت خارجه روسیه به خوبی این مسئله را درک می کنند.

قصد آشکار واشنگتن برای اعمال فشار بر مسکو

"کنستانتین کاساچوف" رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه معتقد است که تصمیم واشنگتن برای تعطیلی کنسولگری روسیه در شهر سانفرانسیسکو به منزله بازگشت به اصل «تقارن» دیپلماتیک است. وی گفت: «اولا، آمریکایی‌ها یکبار دیگر (دقیقا مانند دسامبر سال 2016) محدوده زمانی بسیار محدودی را برای اجرای این خواسته خود تعیین کرده اند، در حالیکه روسیه هرگز دست به چنین اقدام غیرمنطقی نزده است. البته این برخورد چندان اهمیت ندارد، مسئله مهمتر آن است که آمریکایی‌ها با این تصمیم خود برای تعداد زیادی از ساکنین روس زبان شهر سانفرانسیسکو، مشکل بوجود آورده اند، در صورتیکه مقامات مسکو همواره تلاش نموده اند تا اختلافاتش با واشنگتن، کمترین تاثیر منفی را بر شهروندان آمریکایی داشته باشد. البته این اواخر مردم هر دو کشور از تیرگی روابط دوجانبه آسیب دیده اند که این انتخاب مسکو نبوده است.»

"آندری کلیموف" نائب رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون روسیه نیز این اقدام واشنگتن را «کاملا غیردوستانه و غیرمنتظره» نامیده و یادآور شد: «به عقیده من این اقدام تنها برای آن صورت گرفته تا به جامعه آمریکا نشان داده شود که دونالد ترامپ در رابطه با روسیه، قاطعانه عمل می کند. هرچند این تصمیم بدون تردید شرایط نه چندان ساده ای را برای مردم دو کشور بوجود آورده و در عین حال روابط دوجانبه را بیش از پیش به بن بست فرو می برد.» به گفته این سناتور، مسکو قطعا به این مسئله واکنش مناسب نشان خواهد داد، ولی این پاسخ حتما نباید مقابله به مثل عینی باشد.  

سفیر جدید روسیه با خونسردی کار خود را آغاز کرده است

"آناتولی آنتونوف" سفیر جدید روسیه در فرودگاه «دالاس» واشنگتن، بلافاصله بعد از پا گذاشتن بر خاک آمریکا در پاسخ خبرنگاران در مورد تصمیم جدید وزارت خارجه آمریکا، بدون اینکه به «مقابله به مثل» تهدید کند، گفت: «در شرایط کنونی باید با آرامش اوضاع را بررسی کرد و تدابیری کاملا حرفه ای و دیپلماتیک اتخاذ نمود. ما نیازی به برخوردهای هیجانی و شتاب زده نداریم. من و سایر دیپلماتهای روسی با خونسردی و کاملا حرفه ای به انجام وظایف خویش ادامه خواهیم داد.»

لازم به یادآوری است که آناتولی آنتونوف دقیقا قبل از پرواز به آمریکا در مصاحبه با روزنامه «کامرسانت» گفته بود که «تاثیر همکاری روسیه و آمریکا در عرصه بین المللی تنها در سایه ادامه گفتگوهای سازنده و عدم استفاده از ابزارهای اعمال فشار ممکن خواهد بود و تهمت زدن و تلاش برای تحمیل اراده و خواست خود بر طرف مقابل، اقدامی بی فایده است.»