دلایل اخراج رئیس‌ اف‌بی‌‌آی افشا شد

گروه تحقیقاتی «رابرت مولر»، بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا، پیش‌نویس نامه‌ای را در اختیار دارد که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور، و یکی از دستیارانش درباره دلایل اخراج رئیس سابق پلیس فدرال آمریکا نوشته بودند ولی هرگز آن را منتشر نکردند.

یک منبع آگاه به روند این تحقیقات گفت تاریخ این نامه به چند روز قبل از اخراج کومی برمی‌گردد، اما به دلیل مخالفت وکیل ترامپ و چند نفر دیگر ارسال نشد. کاخ سفید در روز اخراج کومی (9 مه) نامه‌ دیگری را برای اعلام خبر برکناری‌اش منتشر کرد که به امضای «راد روزنستاین»، معاون دادستان کل آمریکا، رسیده بود و دلیل اخراج او روش تحقیق درباره پرونده ایمیل‌های «هیلاری کلینتون»، رقیب سرسخت ترامپ از حزب دموکرات در انتخابات اخیر، اعلام شد.

 

ترامپ چندین هفته از اینکه جیمز کومی به طور عمومی اعلام نکرد که درباره او تحقیق نمی‌کند، خشمگین بود. به گفته ترامپ، کومی در خفا وعده داده بود که او جزئی از این تحقیقات نیست. این موضوع بخشی از نامه نخست ترامپ بود که بعداً حذف شد.

این نامه که هرگز منتشر نشده، سرنخ مهمی برای گروه تحقیقاتی مولر است. اعضای این گروه از این طریق می‌توانند پی ببرند که آیا ترامپ قصد داشته است مانع تحقیقات اف بی آی درباره ارتباط کمپین انتخاباتی او با روسیه شود یا خیر.

کاخ سفید اعلام کرد که ترامپ به دنبال توصیه‌ وزارت دادگستری، کومی را اخراج کرد اما چند روز بعد او در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد زمانیکه کومی را اخراج کرد به مسئله روسیه فکر می‌کرد و به توصیه وزارت دادگستری ربطی نداشت.

این نامه که جدیداً فاش شده است برای نخستین بار از سوی نیویورک‌تایمز منتشر شد و اطلاعات بیشتری درباره انگیزه ترامپ برای اخراج کومی در اختیار گروه تحقیقاتی مولر قرار می‌دهد.

به گفته یکی از افراد آگاه به این پرونده، که نامش افشا نشده است، وزارت دادگستری این نامه را در اختیار مولر قرار داده و در بیانیه‌ای اعلام کرده تاکنون همکاری خوبی با گروه تحقیقاتی او داشته و همچنان به این همکاری ادامه خواهد داد.

روزنستاین یک هفته پس از اخراج کومی، مولر را به عنوان بازرس ویژه نظارت بر تحقیقات همکاری احتمالی روسیه و کمپین ترامپ برگزید. این تحقیقات شامل معاملات مالی برخی از افراد نزدیک به ترامپ هم می‌شود.

گفته می‌شود ترامپ در ماه مه از «استیون میلر»، مشاور سیاسی کاخ سفید، خواست پیش‌نویس نامه‌ای را درباره اخراج کومی آماده کند؛ اما پس از اینکه نامه آماده شد « دان مکگن»، که یکی از مشاوران کاخ سفید است، با انتشار آن مخالفت کرد و گفت بخشی از متن آن مشکل‌ساز است. میلر که در طراحی برنامه‌های ضد مهاجرتی ترامپ نقشی اصلی داشته توانسته اعتماد او را به خود جلب کند.

روزنستاین در بیانیه‌ای خطاب به کنگره گفت در هشتم ماه مه از تصمیم ترامپ برای اخراج کومی مطلع شد و با او موافقت کرد. او گفت در یکی از نخستین گفتگوهایش با «جف سشنز»، دادستان کل آمریکا، آنها نیاز به تغییر رئیس اف‌بی‌آی را به بحث گذاشتند.